De seks norske hovedentreprenørene på E6-utbygginga hadde i fjor et resultat før skatt på 1,1 milliarder kroner, viser en gjennomgang NRK har gjort.
Entreprenørfirmaene er svært solide, med en resultatgrad på opp mot 10 prosent. Stortingsrepresentant Karin Andersen fra Hedmark SV rister lett på hodet når hun ser på oversikten.
– Dette er folk som vet å ta seg betalt. Det er mye penger, og det ser ut som veibygging er veldig lønnsomt, sier Andersen.
Milliardsprekk
Disse firmaene tjener pengene sine på forskjellige prosjekt mange steder i Norge. Men utbyggingene de har på E6 er svært store og viktige. Flere av veikontraktene er blant de største anleggskontraktene som noensinne er delt ut i Norge.
Vei-entreprenørene har gode tider. Anbudene på E6-utbygginga i Gudbrandsdalen var så høye at den pågående utbyggingen vil koste seks og ikke fem milliarder, som Statens vegvesen hadde beregnet.
Utbyggingen gikk altså på en milliardsprekk.
– Entreprenørene har mer enn nok å gjøre, og firmaene kan velge og vrake i oppdrag, med priser deretter, har prosjektlederen til Statens vegvesen for utbyggingen i Gudbrandsdal, Øyvind Moshagen, tidligere uttalt til avisa Gudbrandsdølen Dagningen.
– Overraskende variasjoner
Til NRK sier Moshagen at han har vært overrasket over de store variasjonene på anbudene.
OVERRASKET: Øyvind Moshagen er overraska over variasjonene på anbudene.
Foto: Frode Meskau / NRK– Det har variert med over 30 prosent og 400 millioner kroner. Det er overraskende mye på spesifiserte kontrakter.
Også på nye E6 langs Mjøsa blir utbyggingen dyrere. Da Alpine Bau gikk konkurs, måtte Statens vegvesen få inn en ny entreprenør. Det økte prislappen med 500 millioner kroner.
– Men det er likevel innenfor kostnadsrammen vår fordi vi tar høyde for nettopp slike ting, presiserer prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen.
Statens vegvesen har i flere år vært bekymret for at de får for få anbud på de store byggeprosjektene, og når anbud legges ut gjør vegvesenet mye for å friste entreprenører til å gi anbud.
Høye lønninger
Også direktørene og eierne i entreprenørfirmaene som bygger E6 tjener godt. Her er noen eksempler:
(Kilde: Skatteetaten. Oppgitt inntekt er total inntekt for 2013, og kan også inkludere andre arbeidsgivere eller annen inntekt).
- Rune Isachsen, som er majoritetseier i Isachsen, som bygger ut E6 mellom Biri og Vingrom, har en formue på nesten 100 millioner kroner, og en inntekt i fjor på ni millioner.
- Hæhre-familien, som i mange år har bygget ut E6 ved Mjøsa, har en formue på godt over 100 millioner.
- Direktørene Petter A. Vistnes i Implenia og Pål Egil Rønn i AF-gruppen, som begge bygger ut E6 i Gudbrandsdalen, har en årsinntekt på henholdsvis åtte og seks millioner kroner.
Pål Egil Rønn ønsker ikke å kommentere spørsmål om sin egen inntekt.
– Press på marginene
DIREKTØR: Pål Egil Rønn, direktør i AF-gruppen.
Foto: Frode Meskau / NRKAF-gruppen hadde i fjor et resultat før skatt på nesten 600 millioner kroner. For hver hundrelapp AF-gruppen omsetter, tjener de seks kroner. Og det er konsernsjefen fornøyd med.
– Ja, vi har gode resultater, og jeg er godt fornøyd med utviklingen både i fjor og så langt i år, sier Pål Egil Rønn til NRK.
Likevel avviser konsernsjefen i AF-gruppen at det er for liten konkurranse i entreprenørmarkedet, slik flere hevder.
– Det er en veldig sterk konkurranse og press på marginene. Vi er mange som konkurrerer om oppdragene, sier Rønn.
Ønsker mer konkurranse
Politikerne er opptatt av å ha solide entreprenører som tjener penger. Men samtidig ønsker de nå mer konkurranse om de store veiutbyggingene.
KONKURRANSE: Tor André Johnsen tror det er sunt å få inn utenlandske aktører.
Foto: Frode Meskau / NRK– Det er tydeligvis for liten konkurranse. I Norge har man noen få store aktører, og jeg tror det er sunt å få inn flere utenlandske aktører, slik at man får presset prisene ned, sier stortingsrepresentant Tor André Johnsen fra Hedmark Fremskrittsparti.
Ny E6 fører til at det vil koste 700 kroner i bompenger å kjøre tur/retur Gudbrandsdalen-Oslo med den utbygginga som nå er planlagt.
En del av disse bompengene går i lomma til eierne og direktørene i entreprenørfirmaene, konstaterer Karin Andersen, stortingsrepresentant fra Hedmark SV.
– Må forhandle bedre
SETTE KRAV: Stortingsrepresentant Karin Andersen mener offentlig sektor må bli flinkere til å forhandle.
Foto: Stig Weston / SV– Bompengene finansierer jo det som det koster å bygge, og deler av det er jo overskudd og lønninger til eierne og direktørene. Jeg er sikker på at de sikrer seg godt. Men offentlig sektor må bli flinkere til å forhandle, slik at det ikke blir for høye overskudd, sier Karin Andersen.
Hun er også opptatt av at kontraktsvilkårene ikke går ut over de ansatte i entreprenørfirmaene.
– Hvis man presser for mye, kan det gå ut over de ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Man må ikke tro at billigere anbud nødvendigvis betyr lavere overskudd og lavere topplederlønninger, sier Andersen.