Forbereder sprenging på stengt E6

Vegvesenet tror de skal klare å sprenge vekk en stor del av fjellveggen over E6 i Gudbrandsdalen i løpet av dagen. Vegen har vært stengt siden i går.

E6 stengt på grunn av rasfare

RASFARE: Små steinblokker har rast fra fjellveggen over E6 ved Elstadkleiva mellom Fåvang og Ringebu. Hovedblokka på 100 kubikk skal sprenges vegg i løpet av dagen.

Foto: Even Lusæter / NRK

Klokka 12 i dag var det statusmøte mellom vegvesenet, entreprenører og alle som jobber med denne saken.

Seksjonssjef i Statens vegvesen, Asbjørn Stensrud, sier forberedelsene til sprenging har pågått i hele dag.

– Det nødvendige sikringsarbeidet er utført og nå borres det for å gjøre klart til sprenging. Alle prognoser tilsier at vi skal klare å få gjort dette i løpet av ettermiddagen eller kvelden, forteller han.

Sprengningsulykke på E6

SPREKK: Geologer har ifølge Statens vegvesen bestemt at denne steinblokka på om lag 100 kubikk må sprenges vekk av sikkerhetsmessige årsaker.

Foto: Even Lusæter / NRK

Stor rasfare

Sprengningsuhell på E6

UNDERSØKER: Sprekken blir nøye undersøkt før sprenging kan utføres.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

Det var mandag ettermiddag Statens vegvesen valgte å stenge E6 mellom Ringebu og Fåvang på grunn av stor rasfare. E6 er hovedferdselsåren mellom Trondheim og Oslo og det ble innført omkjøring som har fått store konsekvenser for blant annet tungtransporten nord-sør i Norge.

Grunnen til rasfaren var et uhell som skjedde da en entreprenør skulle ta ut stein fra et grustak rett i nærheten.

Etter uhellet ble det oppdaget sprekker i fjellet ovenfor E6. Geologer ble tilkalt for å inspisere skadene og de anbefalte å sikre fjellet.

Vegvesenet fikk først beskjed om å bolte fast en steinblokk på 100 kubikk. Etter hvert avgjorde geologene at hele blokka måtte sprenges.

Uvisst når vegen åpner

Asbjørn Stensrud

KLARE: Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen sier mye arbeid gjenstår før de kan åpne E6 for trafikk igjen.

Foto: Geir Randby / NRK

Selv om sprengingen av den over 100 kubikk store fjellblokka blir gjort i dag, så er det ikke bare å åpne E6 igjen.

– Det første vi gjør etter sprengingen er å sende inn geologer. De må kartlegge området og være sikre på at det ikke står igjen noe som kan utgjøre en fare. Når det er klarert, starter arbeidet for fullt med å rydde og renske veien for stein, forteller Asbjørn Stensrud.

– Når kan E6 bli åpnet igjen for normal trafikk?

– Vi tør ikke gå ut med noe tidspunkt nå. Vi skal holde omverdenen løpende oppdatert og jobber for fullt med å få åpnet E6 igjen så fort som mulig, sier han.

Tidligere har vegvesenet sagt at vegen kan bli stengt i flere dager.

Holder Valdreflye åpen i natt

Tungtransport må kjøre omveier på opptil to og en halv time etter E6-stenging.

Tungtransporten henvises til riksvei 3 gjennom Østerdalen og fylkesvei 51 over Valdresflye i Oppland. For vogntog som skal fra Nord-Gudbrandsdalen til Oslo innebærer det en omkjøring på 17 mil.

Mange har vært frustrerte over dette, noe vegvesenet har merket.

– Det er vogntog som ikke har respektert skilt og de som dirigerer trafikken for oss, men de siste rapportene sier at dette har gått seg til, forteller Stensrud.

Det er i ettermiddag bestemt at fylkesvei 51 over Valdresflye skal holdes åpen også i natt. slik. Det betyr at trafikk mellom Østlandet og Vestlandet kan bruke denne vegen hele døgnet for å avlaste E6.

Lastebil omdirigeres på E6

OMDIRIGERES: En lastebil omdirigeres på E6 i Gudbrandsdalen rett før stedet der veien er stengt.

Foto: Geir Bernhard Randby / NRK