I "Snart kjem tida" på Det Norske Teatret medvirker f.v. Lasse Kolsrud, Iren Reppen, Ingunn B. Øyen og Svein Roger Karlsen. (Foto: Leif Gabrielsen)
Hvordan utvikles samtidsuttrykket innenfor norsk scenekunst? Ved å følge prosessen som ligger forut for en teaterpremiere, prøver Ninja Benneche å belyse dette spørsmålet. Hun har gått inn i prøveperioden ved oppsetningen av to forestillinger: "Snart kjem tida" på Det Norske Teatret og "The Ever After Show" på Black Box.
- Jeg har valgt ut to prosesser som på hver sin måte forteller noe om hvordan scenekunst kan utvikles, forklarer Benneche.
Nye tanker
"Snart kjem tida" er et klart samtidsteaterstykke fra den danske dramatikeren Line Knutzons hånd. Hun er for tiden en av de hippeste dramatikerne i Skandinavia og er blitt spilt på et titalls nordiske scener. Ninja Benneche møtte henne under de første leseprøvene med ensemblet på Det Norske Teatret.
Instruktøren Marit Moum Aune har mange tanker om regi og samarbeid som bryter med de tradisjonelle. Hun startet med å invitere dramatikeren med på leseprøvene, og dermed fikk skuespillerne førstehånds kjennskap til stykket. Marit Moum Aune trekker dessuten veksler på hele ensemblet under utarbeidelsen av forestillingen. I programmet ser vi henne i arbeid under prøvene med blant andre Svein Erik Brodal, som spiller Knuttebarnet på 55 år i "Snart kjem tida".
Uten instruktør
Når det gjelder "The Ever After Show", som hadde premiere på Black Box i desember i fjor, var tilblivelsesprosessen svært forskjellig. Danserne Øyvind Jørgensen og Ellen Johannesen har sammen med den britiske skuespilleren Kate Pendry gått sammen inn i "The ever after world" - noe som gir dem et annet utgangspunkt fordi det verken er her eller nå. I stykket figurerer helter, ikoner og storheter vi dyrker og ikke slipper fri.
Ninja Benneche har fulgt de tre scenekunstnerne i prosessen med å bygge opp og gi liv til de ulike karakterene i stykket. Vi møter blant andre "de store": Elisabeth og Solkongen, Fred Astair og Ginger Rogers og Mata Hari og Nietzsche.
"The Ever After Show" er en kabaret med dans, sang og tale. Kate, Ellen og Øyvind har tanker om hva som skjer når de jobber med sine beslektede, men likevel forskjellige kunstneriske uttrykk. De har også reflektert over hva en instruktør representerer for dem og har valgt å jobbe uten.
To veier
- Disse to helt forskjellige prosessene har jeg valgt å presentere i samme program fordi de kan belyse hverandre. Dermed kan seerne gjøre seg sine egne tanker om hvordan scenekunsten utvikles videre i vår tid, slutter Ninja Benneche.
Om magasinet
"Kunst nå" er NRKs nye ukentlige kulturmagasin for bildekunst, litteratur og scenekunst. Ambisjonen er å lage et spennende, underholdende og annerledes kulturprogram som presenterer sider av kunsten som ikke kommer fram i noen andre medier.
- Kunstlivet er mer mangfoldig i dag enn noen gang tidligere, sier redaksjonsleder Bjørn Hulleberg. - Ikke bare er det langt flere kunstnere enn før, det er også flere typer kunst og et større antall stiler og tradisjoner som eksisterer side om side. "Kunst nå" ønsker å trekke fram noen kunstnere og noen fenomener vi synes er interessante og viktige, og å belyse aktuelle spørsmål i forhold til samtidskunsten.
- Tidligere har NRK satset på generelle kulturprogrammer som har forsøkt å dekke de store begivenhetene i kulturlivet. Det nye med "Kunst nå" er at det behandler konkrete fenomener i kunstverdenen på en personlig måte, forklarer Hulleberg. - Stilen er personlig og uhøytidelig. Våre producere går ut med DV-kameraer og snakker med mennesker for å finne historiene som svarer på spørsmålene våre.
NRK1 tirsdag 16. januar
Ukentlig kulturmagasin fra Kulturavdelingen
Redaksjonsleder: Bjørn Hulleberg
Prosjektleder: Bjørn Engvik
Pressekontakt: Anne Marie Astad, tlf 23 04 98 41 ()