Godt fornøyde med NRK

Nordmenn flest mener stadig at NRK oppfyller sin rolle som allmennkringkaster på en meget god måte, viser en stor omdømmeundersøkelse.

Mari Garås Monsson

NRK P3 er radiokanalen unge i Norge mellom 15 og 29 år liker best, viser en stor omdømmeundersøkelse. Mari Garås Monsson har hånd om Urørt hvor unge uetablerte norske musikere kan laste opp musikken sin og få den spilt på P3.

Foto: Cathrine Dillner Hagen / NRK

Helt siden 1995 er omdømmet til NRK blitt undersøkt i årlige profilundersøkelser.

Les mer: Profilundersøkelsen 2011

2011-undersøkelsen viser at NRK har et svært stabilt godt omdømme hos norske tv-seere, radiolyttere og nettbrukere.

Viser stabilitet

- Profilundersøkelsen for 2011 viser en positiv utvikling for NRK på flere kategorier, men først og fremst viser den stabilitet, sier Siri Andresen i NRK Analyse.

Ni av ti nordmenn mener NRK oppfyller oppgaven som allmennkringkaster. Dette har også vært tendensen de siste ti årene.

Over 70 prosent mener NRK gir dem valuta for lisenspengene i meget eller stor grad.

Les også: Dette er allmennkringkasting

Størst tillit til NRK1

NRK1 er den norske tv-kanal det norske folk har desidert størst tillit til. 70 prosent sier de har tillit til NRKs hovedkanal, mens TV 2 er på andreplass med 15 prosent.

- NRK1 er sterk og stabil. Det er en positiv utvikling på ”Debattprogrammer”, ”kanalen folk liker best” og ”kanalen med størst tillit”, forteller Andresen.

Super - best for barn

- NRK Super opprettholder sin posisjon som kanal med beste barneprogram, og distansen til konkurrentene blir størst når vi skiller ut de som har barn i husholdningen fra de som ikke har, fortsetter Andresen.

38 prosent svarer at de mener NRK Super er den kanalen som har de beste barneprogrammene. Hvis man skiller ut husholdningen med barn svarer 65 prosent NRK Super.

Les også: NRKs brede medietilbud

NRK P1 best likte radiokanal

NRK P1 skårer høyest av radiokanalene både når det gjelder best likt og høyest tillit.

NRK P3 som er radiokanalen for det unge radiopublikumet blir stadig mer populær.

P3 stadig mer populær

- På spørsmålene om «beste programleder», «tillitt til» og «beste radiokanal» gjør P3 et stort hopp fra i fjor i gruppen 15-29 år, forteller Andresen.

På spørsmålet om hvilken radiokanal som har de beste programlederne svarte 25 prosent mellom 15-29 år i 2010 P3. I 2011 svarte 34 prosent P3.

I spørsmål om tillitt går prosenten fra 25 til 31 prosent. Tilliten til P3 har også økt for hele befolkningen. I 2010 hadde 4 prosent mest tillitt til P3, mens i 2011 var prosenttallet på 7.

Se også: Dette er musikknettstedet Urørt

Kulturkanalen P2

De siste årene har flere og flere svart at P2 er radiokanalen med de beste kulturprogrammene.

- P2 er fortsatt kanalen som er sterkest på kulturprogrammer, sier Andresen.

Tøff nettkonkurranse med VG

Mens NRK er nordmenns klare førstevalg både når det gjelder radio og tv kjemper NRK tett med VG om å være norske nettbrukeres førstevalg.

Både på nyheter og sport mener flertallet VG er best, mens NRK rangeres best når det gjelder nett-tv-tilbud, barnetilbud og ikke minst værtilbudet som tilbys i samarbeid med Meteorologisk Institutt på yr.no.

Les også: NRKs strategi 2012 - 2017

Allmennkringkasteren står støtt

Profilundersøkelsen for 2011 bekrefter at allmennkringkasteren NRK står fjellstøtt hos det norske folk.

Hele 95 prosent mener NRK oppfyller sitt mål om å sende troverdige nyhets,- informasjons- og dokumentarprogrammer meget eller ganske godt.

87 prosent mener NRK oppfyller sin målsetning om å være upartisk og upåvirket og 92 prosent om å gi et nyansert bilde av virkeligheten.

Noe å gå på har NRK når det gjelder å være nyskapende i form og innhold. 60 prosent mener NRK gjør dette godt, men over 20 prosent mener NRK her har mer å gå på.

---

Om profilundersøkelsen

Profilundersøkelsen er en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av TNS Gallup. 1000 personer er spurt over telefon. Undersøkelsen er en kartlegging av NRKs sterke og svake sider i forhold til andre TV- og radiokanaler, samt nettsider innenfor ulike programkategorier.

Tilsvarende undersøkelser er gjort siden 1995, først for tv, så for radio og tv og siden 2003 både for radio, tv og nett.