Helt siden 1995 er et representativt utvalg hvert år spurt om hvordan de opplever NRKs tilbud.
Les mer:
Les mer:
2012-undersøkelsen viser at NRK stadig står fjellstøtt hos sitt publikum, men på visse områder er tilliten noe svekket.
I forhold til tidligere undersøkelser er tilliten og omdømmet litt svekket til NRKs nyhets- og aktualitetsprogrammer. På radiosiden opplever storebror P1 svekket tillit og folk flest synes ikke NRK lager like gode underholdningsprogrammer for tv som tidligere.
P3 radiovinneren
På radiosiden er P3 vinneren. Både blant NRK-kanalene og de kommersielle rager P3 som radiokanalen folket liker. Storebror P1 er ikke fullt så populær som før etter den store omleggingen i mars i fjor.
Stor tillit til NRK1
Blant tv-kanalene har folk soleklart størst tillit til NRK1. Når det gjelder programområder liker publikum debattene og seriene på NRK1 stadig bedre, mens nyhets-, sports- og underholdningstilbudet ikke scorer så høyt som tidligere.
NRKs barnetilbud og Super-universitet får gode skussmål i profilundersøkelsen.
VG nettvinneren
På nett må NRK fortsatt se seg slått av VG som er nordmenns store nettfavoritt. Bortsett da fra værtilbudet på nett. Her er Meteorologisk institutt og NRKs nettsted yr.no helt dominerende.
Hvordan oppleves det norske medietilbudet
Den årlige profilundersøkelsen måler NRK i forhold til konkurrentene.
Undersøkelsen er en kartlegging av NRKs sterke og svake sider i forhold til andre TV- og radiokanaler, samt nettsider innenfor ulike programkategorier.
Les mer: Dette er allmennkringkasting
Les mer: NRKs medietilbud
Les mer: NRKs profilundersøkelse 2011