Hopp til innhold
Info fra NRK

Advansia vant rådgivnings­oppdrag for NRK 

NRK tar med seg Advansia i arbeidet med nytt hovedkontor på Ensjø.

Mannen til venstre på bildet er Johan Arnt Vatnan, leder av prosjektstyret for nytt hovedkontor på Normannsløkka. Til høyre er Christopher Klepsland, administrerende direktør i Advansia.

NRK og Advansia inngår avtale: Johan Arnt Vatnan (t.v) er leder av prosjektstyret for nytt hovedkontor på Normannsløkka. Christopher Klepsland (t.h) er administrerende direktør i Advansia.

Foto: Robert Rønning / NRK

NRK skal flytte fra Marienlyst og bygge nytt hovedkontor på Ensjø. Målet er et mediehus som styrker NRKs evne til å oppfylle samfunnsoppdraget. Bygget skal også innfri NRKs ambisiøse bærekraftsmål.

NRKs visjon er «Sammen om et kreativt mediehus i verdensklasse». Nå er det klart at Advansia blir en del av det store laget som skal bidra til å realisere visjonen. Advansia består av 700 rådgivere og leverer tjenester innen prosjektledelse, digitalisering og sikkerhet. Selskapet har lang erfaring fra å lede og gjennomføre store og komplekse prosjekter i en rekke bransjer.

Rådgivningsoppdraget, som omfatter prosjektledelse og prosjektstøtte, rom- og funksjonsprogram samt brukerinvolvering, ble utlyst i desember 2023. Etter prekvalifiseringen var Advansia en av fire leverandører som ble invitert til å levere tilbud.

– Vi mottok tilbud fra fire svært kompetente rådgiverteam. Disse ble evaluert på tre tildelingskriterier og Advansias team ble samlet sett vurdert som det beste. Teamet har høy faglig kompetanse, er løsningsorienterte og utfyller hverandre på en svært god måte, sier økonomidirektør i NRK, Andreas Norvik.


Christopher Klepsland, administrerende direktør i Advansia, mener dette er et av de aller mest prestisjefylte oppdragene i 2024.

– Vi brenner for oppgaver hvor vi får bruke hele vår faglige bredde. Det er ekstra motiverende når prosjektene har så stor betydning for samfunnet. Vi i Advansia er på vårt beste når vi får arbeide med store og komplekse oppgaver, samtidig som vi bidrar med noe for hele Norge, sier Klepsland.

Kontrakten med Advansia gjelder programmerings- og forprosjektfasen, med opsjon for gjennomføringsfasen.

– Vi gleder oss til å jobbe sammen med Advansia om å realisere vår visjon om et kreativt mediehus i verdensklasse, sier Norvik.