Hopp til innhold

Slik reklamerer de for Nordhordland

Spektakulær reklamefilm i James Bond-stil, skal sette Nordhordland på kartet.

– Filmen er ment å skape oppmerksomhet om Nordhordland som region på en humoristisk, fartsfylt og underholdende måte, sier Elin Folgerø Styve, som er leder i regionrådet, og oppdragsgiver for reklamefilmen.

Filmen tar oss med til ulike steder i regionen, der vi får se action-scener i ren James Bond-stil.
– Vi ønsker å holde oss unna den klassiske sjangeren med "brosjyre på film", eller postkort-filming. Vi tror det er mye mer effektivt å lage litt underholdning, samtidig som en viser frem me av det regionen har å by på.

Når de bestilte filmen fikk manusforfatterene fått frie tøyler og full kunstnerisk frihet.

– Resultatet er en tøff og spenstig film, som passer til en tøff og spenstig region, forteller Folgerø Styve til NRK.

– Folk ble litt satt ut

– Vi hadde premiere på filmen på 50-års dagen for det regionale samarbeidet i Nordhordland, på fredag.

Reaksjonene var positive, og lederen i regionrådet sier at folk har syntes det har vært gøy med noe helt annerledes enn vanlige reklamer.
– Folk ble litt satt ut av reklamefilmen, sier Folgerø Styve til NRK.no.

Til nå har reklamefilmen over 4500 visninger på youtube.

Skal ikke sendes noe sted

Reklamefilmen skal ikke sendes noe sted.
– Den skal ligge på youtube, slik at folk kan vise den til venner og familie. I tillegg kan bedrifter vise den for å fortelle om hvor de hører hjemme.

Målet er at folk skal søke opp mer informasjon om regionen nord for Bergen, etter at de har sett eksplosjoner, arrestasjoner og lokale attraksjoner i reklamefilmen.

Se hvordan det så ut da NRK var med bak scenene under innspillingen, tidligere i år.

Video Reklamefilm for Nordhordland

Arkivklipp: Under innspillingen av 'From Nordhordland with love'.