Forundringspakker, såkalte «loot-bokser», blir en stadig mer utbredt ingrediens i dataspill.
«Loot-boksene» kan kjøpes av spillerne for å få progresjon eller ekstra belønninger i spillene, og det er enkelt å bruke nokså store pengesummer, også for mindreårige.
På denne måten tjener spillutviklere penger på spill som i utgangspunktet er gratis, eller mer på spill brukerne allerede har betalt for.
Men i mange tilfeller betaler spillerne uten å vite hva de får. Det er en praksis flere er kritiske til.
– I de verste tilfellene kan du ha brukt 10.000 kroner, og fortsatt ikke ha fått det du vil, sier førsteamanuensis Rune Mentzoni ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen (UiB).
Han har forsket på penge- og dataspillavhengighet, og mener denne typen kjøpsmuligheter i spill bør stoppes.
Praksisen er allerede regulert i Kina. Flere europeiske land vurderer det samme (se faktaboks), og flere tar nå til orde for at også Norge burde stramme inn.
Mener det ligner gambling
Spilljournalist, Rune Fjeld Olsen, har fulgt bransjen i over 20 år. Han er tydelig på at denne formen for pengebruk må reguleres bedre.
– Vi har reguleringer på kasinodrift, gambling og pengespill i Norge. Vi burde også ha det her, ikke minst fordi det er mange spillere under 18 år. Barn bør beskyttes mot dette, mener Olsen.
«Loot-boksene» har fått hard medfart, særlig i forbindelse med det ferske storspillet «Star Wars Battlefront 2».
Her var betalte belønningsbokser opprinnelig en av måtene du kunne komme seg videre i spillet på. Men etter sterke reaksjoner på sosiale medier ble muligheten til å bruke ekte penger fjernet.
Blant annet skrev NRK Filmpolitiet i sin anmeldelse at «Loot-bokser» ødelegger hele spillet.
Advarer mot avhengighet
Rune Mentzoni ved Institutt for samfunnspsykologi ved UiB mener noen av boks-salgene kan karakteriseres som kynisk utnyttelse av spillerne.
– Det går fra ganske uskyldige mekanismer til nærmest å bli rovdyraktig mot spillerne, sier han.
Mentzoni mener pengebruk i spill i verste fall kan være første steg på veien mot spilleavhengighet.
– Det er ikke helt fjernt å tenke at dette kan være vei inn i pengespill for noen som opprinnelig er mest interessert i dataspill. Man læres opp til en tanke om at bruker du penger, får du premier, påpeker førsteamanuensen.
Ser på problemstillingen
Foreløpig godkjenner norske myndigheter praksisen, og ser ikke på det som gambling. Det begrunner de slik:
– Du kjøper faktisk en vare eller et produkt. Her får alle det de har bestilt, nemlig boksen, selv om det vil variere hva den inneholder, sier Trude Felde, seniorrådgiver i Lotteritilsynet.
Men det kan komme endringer. Lotteritilsynet har satt ned et utvalg for å se nærmere på lotteriloven, der praksisen kan bli vurdert.