Hopp til innhold

Campinglivet tar av

Camping er på vei til å bli en svært populær ferieform her hjemme. - Det ser lovende ut og vi håper det holder seg, sier Åse Andersen ved Bratland Camping.

Jan og Cobi Kerkhof

Ekteparet Kerkhof fra Nederland har campet i 30 år. - Da er vi fri til å dra hvor vi vil.

Foto: Tore Sevheim / NRK

- Med campingvogn er vi fri til å dra hvor vi vil og kan gjøre egne planer, sier det nederlandske paret Jan og Cobi Kerkhof.

De ankom Bratland Camping utenfor Bergen søndag og gjør slik stadig flere gjør, ifølge NHO reiseliv - drar på campingferie.

I fjor registrerte NHO Reiseliv 8,6 millioner gjestedøgn på
norske campingplasser. Det var en økning på 350.000 fra året
før.

- Så langt i år har det vært veldig bra belegg. Vi håper at trenden holder seg for resten av sommeren også, sier resepsjonist Åse Andersen ved Bratland Camping.

Faktisk økte camping mest innenfor ferie og turisttrafikk i fjor sommer. Forhåndsbookingen for årets sommersesong tyder på at Andersens ønsker kan slå til, for den er høyere enn i fjor.

- Det skyldes nok at stadig flere campingplasser
legger forholdene til rette for barnefamilier, men også utvikler
spesielle tilbud for par og yngre voksne, sier Jan Henrik
Larsen, avdelingssjef for camping i NHO Reiseliv, til NTB.

Slett ikke Harry

Utviklingen viser at campinglivet ikke bare tiltrekker seg folk
med dårlig råd, slik myten feilaktig kan indikere.

- Det er slett ikke dekning for å si at camping er Harry-ferie.
Folk fra alle samfunnslag finner veien til campingplassen. Så
har den da også blitt langt mer utbygget og velutstyrt enn
tidligere, sier Larsen.

Tilbake til naturen

Hvorfor camping er på vei til å bli en av våre mest populære
ferieformer. er det mange grunner til, mener campingsjefen.

- Finanskrisen kan nok være en del av svaret akkurat i disse tider. Men vi føler vel først og fremst at folk ønsker å komme tilbake til naturen, seier Larsen.

Han ser også en tendens til at folk ønsker å kunne reise mer fritt rundt omkring.

- Dette går hånd i hånd med økt bobil- og teltsalg. Stadig flere ferierer på god gammeldags campingvis.

NHO Reiseliv har også registrert at mange som tidligere valgte båtlivet, har gått på land og kjøpt bobil. Det har slått ut på bobilsalget, som hadde en betydelig økning i fjor. Åse Andersen ved Bratland Camping bekrefter trenden.

- Vi merker at flere kommer i bobil. Men vi er spent på hvordan finanskrisen vil slå ut, om flere nordmenn vil feriere i hjemlandet, sier hun.

Tematisering

Selv om trenden går i retning av at campingplasser retter seg mot barnefamilier, er det også en klar trend at camping tematiseres. Målet er å fange inn folk som er opptatt av spesielle aktiviteter som fiske, surfing, sykkel og fjellturer.

Andre plasser er lagt i nærheten av underholdnings- og fornøyelsesparker. Om vinteren er plasser ved foten av alpinanlegg en sikker vinner, ifølge NHO.

- Spesielt de campingplassene som har bygd moderne sanitæranlegg
og oppruster lekeplasser får betalt i form av flere liggedøgn,
sier campingsjef i NHO Jan Henrik Larsen.