Det franske fiskefartøyet "Cistude" kolliderte med den norskeide kjemikalietankeren "Bow Eagle" utenfor kysten av Bretagne i Frankrike natt til 26. august i fjor. Fire personer mistet livet i ulykken. Tre personer, inkludert kapteinen Jean-Yves Barbeau klarte å klamre seg til to livbøyer i vel åtte timer før de ble reddet.
-Fikk sjokk
Annenstyrmann på tankeren som er eid av det norske rederiet Odfjell, forklarte i Bergen tingrett mandag at han fikk sjokk da han hørte at det var en leteaksjon på gang og at flere personer var savnet i området der "Bow Eagle" hadde seilt noen timer tidligere. Derfor benektet han kjennskap til sammenstøtet med den franske fiskebåten.
-Jeg fortalte ingen om sammenstøtet selv om jeg fikk høre om leteaksjonen. Jeg fikk sjokk da jeg hørte om det og ble helt forvirret, sa Zape.
Både lettmatrosen Antonio C. Andres og annenstyrmannen som begge var på vakt på "Bow Eagle" mellom midnatt og klokken 04 26. august, hevder at de så fiskebåten komme inn fra babord side og at de merket sammenstøtet med det franske fiskefartøyet.
Nektet å si fra
Men ingen av dem tilkalte kapteinen.
-Jeg tror jeg foreslo å tilkalle kapteinen to ganger, men annenstyrmann sa det ikke var nødvendig, siden det hadde gått greit med fiskebåten, har Andres forklart.
Lettmatros Andres mener han fikk ordre om ikke å fortelle om sammenstøtet. Han har også forklart at Zape ringte ham idet franske myndigheter bordet "Bow Eagle", og nok en gang sa at han ikke måtte fortelle noe. Etter vel to døgns taushet var Andres så usikker og redd at han ikke ville holde tett mer og han fortalte kapteinen og overstyrmannen hva som var skjedd.
Aktor i saken, politiinspektør Svein Erik Krogvold, leste opp Andres forklaring i retten mandag.
-Lett berøring
Zape forklarte at de så to fartøy på babord side. Det første, som trolig var "Cistude"s søsterfartøy, krysset "Bow Eagle"s kurs på god avstand, men det andre skipet kom faretruende nær den norske tankeren.
-Jeg så "Cistude", og da jeg merket rystninger, var det første som slo meg at det kunne være fiskebåten, men jeg trodde også det kunne være bølgene som skubbet til båten. Jeg trodde det kun ble en lett berøring mellom båtene på grunn av bølgene. Jeg så den ble vridd til venstre side. Det var siste gang jeg så båten, sa Zape.
Han hevdet at bølgene var mellom 3 og 4 meter høye og økende.
-Jeg la kursen over til styrbord side like før sammenstøtet, sa Zape.
Han ba Andres sjekke hvordan det hadde gått med båten og Andres løp ut på babord bruvinge.
-Han sa han ikke hadde sett noe. Jeg løp ut med kikkert og så lanternen på fiskebåten bak oss og så også på radaren at båten var i bevegelse akterut, forklarte Zape.
Seilte videre
Ifølge Zape viste radaren som var innstilt på tolv sjømils rekkevidde at "Cistude" var på vei bort i ni knops fart og at fiskebåten var om lag 800 meter eller 0,4 sjømil fra "Bow Eagle" etter sammenstøtet.
-Jeg ble glad for alt var ok, så jeg rettet opp kursen og vi seilte videre, forklarte Ronnie Zape retten mandag.
Han forventet at "Cistude" eller den andre båten, som de så snu på styrbord side, ville kalle opp "Bow Eagle" dersom noe var galt.
-Men vi hørte aldri noe, så da tenkte jeg at alt var greit, sa Zape.
Zapes forsvarer Jostein Alvheim påpekte mandag at for å finne Zape skyldig må retten finne at Zape handlet forsettlig da han forlot det franske fiskefartøyet etter kollisjonen.