Det mener undervisningssjef Arne Klyve ved
, som er et av Norges ledende fagmiljøer på rusproblemer.- LES OGSÅ:
Har mindre tid
– Omstillingsiveren i skolen suger ressurser og kraft ut av lærerne. Ingen har lenger tid til å stoppe opp når elevene trenger hjelp og veiledning, og det er mye mindre tid nå enn det var til kvalitetsmøter mellom lærer og elev. Konsekvensene av dette vil seinere dukke opp i rusfeltet, sier Klyve til nettstedet
.Uttalelsene kommer på bakgrunn av et leserinnlegg i Utdanningsnytt, der problemstilingen tas opp.
- LES OGSÅ:
– Overser elevenes behov
Klyve mener det er viktig å bruke skolen som arena for systematisk rusforebygging.
– Når lærerne stadig får mindre kapasitet til å se den enkelte elevs behov og til å ta seg av de som strever, vil skolen uvergelig svikte som forebyggingsarena for skjevutvikling som rusproblemer og kriminalitet, sier Klyve.
- LES OGSÅ:
Viktig arena
Klyve understreker at skolen ikke kan være den eneste arena for løsning av samfunnsproblemer. Men han mener skoleverket likevel er viktig.
– Skolen er det eneste felles møtepunktet vi har. På skolen treffer vi alle også de aller fleste voksne, sier Klyve.
- LES OGSÅ: