Hopp til innhold

Negative uttalelser i sosiale medier skaper større konflikter

Uttalelser på sosiale medier gjør det vanskelig å komme til enighet i saker som Forbukerrådet håndterer.

Facebook

Mange misfornøyde kunder velger å dele sine erfaringer med andre på for eksempel Facebook. Det liker firmaene som blir uthengt dårlig.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Forbrukerrådet merker at uttalelser på sosiale medier fra misfornøyde kunder ofte fører til at saker har blitt vanskeligere å løse, fordi firmaer føler seg offentlig svertet. Dette var saker som stort sett var enkle å løse.

For det er stadig flere av oss som velger å dele dårlig erfaringer med bedrifter på sosiale medier.

– Man bruker disse mediene i veldig stor grad så det er ikke noe merkelig at det blir mer og mer av det, og det er allerede veldig mye av det, sier Undis Scheslien i Forbrukerrådet i Hedmark og Oppland.

Kranglet med verksted

Forbrukerrådet merker at saker som tidligere lett lot seg løse med litt hjelp nå kan bli vanskeligere på grunn av at en av partene føler seg hengt ut og svertet på sosiale medier.

Undis Scheslien

– Man bør tenke seg om når man bruker sosiale medier, sier Undis Scheslien i Forbrukerrådet.

Foto: Kjell Håkon K. Larsen / Forbrukerrådet

– Det er ingen tvil om at når den ene parten går ut med negative ytringer så øker det konfliktnivået. Man bør tenke på det før man går ut med disse ytringene, sier Scheslien.

Hun har flere eksempler der negative ytringer på sosiale medier har ført til at saker har vært vanskelig å løse. Blant annet hadde de en forbruker som hadde hatt hadde hatt bilen sin på et verksted og fått et prisoverslag.

Da han kom for å hente bilen så var prisen nesten dobbelt så høy uten at han hadde fått beskjed. Siden han nektet å betale bestemte verkstedet seg for å beholde bilen hans.

– Han fortalte om dette på sosiale medier, og vi opplevde at det var årsaken til at verkstedet gikk fullstendig i vranglås.

Må tenke seg om

Cirka 75 prosent av sakene som Forbrukerrådet i Hedmark og Oppland får blir løst, men de opplever også at det er en del bedrifter som svarer på kritikken de får i sosiale medier og gjør saken enda verre, mener Scheslien.

– Det er veldig viktig at virksomheter har tenkt igjennom hvordan de skal håndtere slike negative ytringer, slik at de ikke går i den fella med å svare tilbake.

Hun mener at det kan være en fare for at flere saker havner i Forbrukertvistutvalget fordi konflikten blir fastlåst og blir en prinsippsak. Hun oppfordrer folk til å føre en saklig

– Jeg synes at man skal prøve å holde en saklig tone inntil man ser at det ikke er mulig å få løst saken.

Flere saker fra Innlandet