Hopp til innhold

Lokale avisredaktører etter salg: Håper på mer stabile forhold

Sparebankstiftelsen i DNB kjøper opp mediekonsernet Amedia. Redaktørene håper og tror det vil gi bedre lokaljournalistikk fremover.

Line Ramsrud

NYHETSREDAKTØR: Line Ramsrud, nyhetsredaktør i Oppland Arbeiderblad, er en av mange lokale redaktører som håper salget av Amedia vil være positivt for lokaljournalistikken. NRK loddet stemningen i avislokalene mandag kveld.

Foto: Knut Røsrud / NRK

DNB kjøper Amedia

ILLUSTRASJON: Denne plakaten var å finne i Oppland Arbeidsblads lokaler mandag ettermiddag. Avisen er en av sju lokale medier som bytter eier etter DNBs oppkjøp.

Foto: DNB/Amedia

– Jeg mener dette er en god melding, både for ansatte og leserne. Vi vet ikke ennå hva de vil med oss og det er vanskelig å spå framtida, men dette er jo en stiftelse, og de har ikke krav til eierutbytte, så det kan gi rom til at vi får jobbe med det vi skal framover.

Det sier Britt Ellen Negård, klubbleder i Glåmdalen og konsernstyremedlem i Amedia.

I dag ble det kjent at mediekonsernet Amedia, som fram til nå har vært eid av Telenor, Fritt Ord og LO, er kjøpt opp i sin helhet av Sparebankstiftelsen i DnB.

– Må jobbe hardt

I tillegg til Glåmdalen er Solungavisa, Arbeidets Rett, Ringsaker Blad, Østlendingen, Avisa Hadeland og Oppland Arbeiderblad heleid av konsernet.

Britt Ellen Negård forstår at mange ble overrasket over nyheten.

Britt-Ellen Negård

OPTIMIST: Britt-Ellen Negård, klubbleder i Glåmdalen og medlem i konsernstyret i Amedia, håper den nye eieren gir rom for god lokaljournalistikk.

Foto: Bjørn Opsahl / NRK

– Det er kanskje ikke så mange som vet at stiftelsen finnes og kanskje blir overrasket. Jeg tror dette er en løsning som er bra. Det betyr ikke at vi kan legge oss i godstolen framover, men at de lar oss ivareta samfunnsoppdraget vårt er det viktigste.

Sparebankstiftelsen i DNB ble oppretta i 2002, og eier i underkant av ti prosent av aksjene i DNB. Utbyttet av disse aksjene blir brukt til ulike samfunnsnyttige prosjekter. Til nå har de brukt til sammen 2,5 milliarder kroner på slike formål.

– Vi må jobbe hardt og levere resultater, men også det leserne vil ha, slik at de vil betale for innholdet vi gir dem. Det håper jeg vi får rom til, sier Negård.

Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad, sa følgende etter pressekonferansen mandag:

– Dette gir et langsiktig eierskap i Amedia. Den nye eieren har respekt for avisene som lokale samfunnsaktører. Dette er en god dag for både Amedia spesielt, og for norske lokalaviser generelt.

Are Stokstad

KONSERNSJEF: Are Stokstad mener dette er en god dag for norske lokalaviser. Han påpeker at salget av Amedia gir et langsiktet eierskap av konsernet.

Foto: A-pressen

Håper på langsiktighet

Lokale redaktører NRK har vært i kontakt med mandag ettermiddag er jevnt over positive til endringen i eierforholdet. De er opptatt av samfunnsperspektivet stiftelsen har, og håper på mer langsiktighet i arbeidet for lokalmediene. Det gjøres også et poeng ut av at den nye eieren er norsk.

– Vi er glad for at det endelig er kommet til en løsning på eiersiden i Amedia, og at det er en langsiktig løsning. Det trenger vi i den store omstillingsprosessen som OA og andre medier opplever i dag, sier ansvarlig redaktør og daglig leder i Oppland Arbeiderblad, Marit Kleppe Egge.

Og legger til:

– Det er gledelig at vi får en eier som tydelig sier at den vil bidra til at regional- og lokalavisene skal utvikle seg videre til beste for sine lokalmiljø.

Flere saker fra Innlandet