Salgssvikt har gitt full stopp i produksjon i to uker før jul på Chassisavdelingen.
- Kollektiv løsning
Klubbleder Arild Hagen sier dette gir både bedriften og de ansatte en bedre løsning enn å måtte permittere.
- Vi synes det var bedre å gjøre det på denne måten, enn å starte på en byråkratisk ordning som permitteringer innebærer. Men det er ikke bare vi arbeiderne som går ned i lønn. Det gjør ledelsen også, sier Hagen.
Litt press
Ottar Henriksen, daglig leder for chassis-virksomheten sier at de i tillegg til lønnsreduksjoner stanser fabrikken helt i to uker i høst.
- Dette gir betydelige innsparinger og kan gi positive ringvirkninger utover vinteren, mener Henriksen.
De avventer nå at salget skal ta seg opp i forhold til leveranser til Opel-konsernet. Han legger likevel ikke skjul på at de ansatte fikk et visst press på seg.
- Men ordningen vi er kommet fram til, er vi kommet fram til etter drøftinger. Som Hagen sier, så ville alternativet vært verre, sier Henriksen.
Store underskudd
Chassis-avdelingen i Raufoss ASA er den avdelingen som har gjort det best i konsernet. Det er hjulopphengsfabrikken som har vært den største tapsposten.
Men innsparingene i form av lønnsreduksjoner og driftsstans er bare ett av mange tegn på bedriftens tilstand.
Raufoss ASA har vært i krisestemning det siste året. Forsøket på å selge bedriften har ikke lykkes. Flere interessenter har vært inne i bildet, både nederlandske Euralcom og Umoe Industrier. Men ingen avtale ble nådd.
Leveranser til Opel kan gi god butikk i vinter.
GM sikret driften
I juli ble det inngått en avtale med General Motors som sikret finansieringen av driften på Raufoss og etableringen av hjulopphengsfabrikken som bygges i Canada.
Men sjøl om avtalen sikret drift og bygging, er det på det rene at salgsinntektene ikke står i samsvar med det det koster å drive på Raufoss.
Etter 2. kvartal i år gikk selskapet med 240 millioner kroner i underskudd.
Betalte ikke avdrag
De økonomiske problemene for bedriften ble synliggjort i slutten av august da de skulle innløse et avdrag på et lån.
Men de klarte ikke å betale avdraget på 7,9 millioner kroner - og driver dermed selskapet på kreditorenes regning.
Forhandlingene med Den Norske Bank om en avtale om nedbetaling pågår fortsatt, men når avdraget blir betalt er ikke klart.