NRK Meny
Normal

Mener Ultrabirken raserer naturområder

Leder i Naturvernforbundet i Lillehammer, John Tvedt, mener skadene etter Ultrabirken er så store at det bør bli forbud mot å sykle på enkelte stier.

Ultrabirken

Regn og dårlig vær har ført til mye gjørme under årets arrangement. Det betyr at folk velger andre stier for å komme frem, noe som Naturvernforbundet mener er ødeleggende for naturen.

Foto: Birkebeinerrittet

– Det må settes et forbud mot sykling på enkelte stier, sier Tvedt.

Her er video fra årets ritt:

Video Ultrabirken 2011

Ultrabirken 2011

– Rasert

Naturvernforbundet var i går på befaring der nærmere 500 deltakere syklet sist helg. Noe som også er årsaken til at Tvedt nå mener det bør bli satt ned et forbud.

– Jeg har undersøkt de stiene nærmest Lillehammer og rundt Stampesletta. Det ser så ille ut at jeg vil karakterisere det som rasert, sier han.

Dette er ett av eksemplene Tvedt trekker frem etter rittet som er en mer teknisk og krevende løype enn det Birkebeinerrittet er.

Folk velger alternative stier

Tvedt forteller at årsaken er alt regnet som har ført til mye vann og gjørme i stiene. Da velger folk andre stier ved siden av, og dermed blir det enda mer nedtråkking av naturen.

– Det er så grisete der oppe nå at man har ikke sjans å gå der engang. Det ser virkelig ikke ut, sier han.

Arrangørene er klar over problemene. Nå legges det duk og gruses med stein på flere steder for å bøte på skadene. Men mange traseer må fikses til neste år, mener Tvedt.

– Arrangørene hadde en viss forståelse for problemene, men de var ikke klar over hvor ille det var. Dette vil ta utrolig lang tid å rette opp, og som fagmann vil jeg si at dersom det skal gruses må det gjøres skikkelig, sier han.

Arrangørene ydmyke for kritikken

Ledelsen i Birkebeinerrittet er ikke ukjent med kritikken. De avviser den heller ikke, men sier dette er noe de bevisst følger med på underveis.

– Når det gjelder Ultrabirken er vi klar over denne utfordringer. Den oppstår jo med en gang man sykler på stier og grusveier, noe som også er grunnen til at vi kun åpner for 500 deltagere. I fjor var vi ute å kikka på løypa ett par uker etter rittet, og da så ting bra ut. Men noen områder er selvsagt mer sårbare enn andre, sier rittleder Sølvi Amundsen Aas.

Hva tenker du om at Naturvernforbundet vil ha forbud mot å sykle på enkelte stier?

– Jeg hører det, og i den anledning ønsker vi gjerne å ha en dialog med dem for å finne ut hvilke områder det er snakk om. Vi er ydmyke i forhold til dette, og ønsker å bevare naturen samtidig som vi gir muligheten for en lang-ritt som Ultrabirken, sier hun.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Bompengesvikt på nye E6

    Trafikken i bomstasjonene på nye E6 i Gudbrandsdalen er lavere enn forventet, skriver GD.I snitt passerer 4 500 kjøretøy i døgnet bomstasjonene mellom Frya og Sjoa. Beregninger lå fra 5 300 til 6 400 kjøretøy. Det betyr milliontap for bompengeselskapet.

  • Bil i grøfta i Redalen

    En bilfører slapp unna uten alvorlige skader, i en utforkjøring på riksveg 4 i Redalen ved firetida i morges. Ifølge politiet skal han ha svingt unna en rev. Føreren ble tatt hånd om av helsepersonell.

  • Tok fyr i ei seng

    En person fikk lettere brannskader på fingre, etter at det tok fyr i ei seng i et hus i Åsmarka i Ringsaker ved 4-tida i morges. Ifølge politiet er årsaken mest sannsynlig et varmeteppe. Brannen ble slukket av folk i huset.