Haugen håper nå på at det etter sju magre år, kommer sju feite. Innslaget foran neste års sesong er startet, og salgsapparatet i Madshus drar nå rundt på ulike salgsmesser for å selge inn neste sesongs kolleksjon.
Satser internasjonalt
Usikkerhetsmomentet er fortsatt snøen. Den får ikke skifabrikken på Biri gjort så mye med. Men overskuddet i år kommer altså etter en vinter som ikke var all verden av hva snø angår.
- Det er klart at i Norge er vi store. Derfor må vi bare fortsette den gode utviklingen her. Men det er nok utenlands at vi har det største potensialet. Blant annet Russland og i Østen er det stor interesse for langrennssporten. Der bør vi være med å prege, sier Haugen.
92 mill. i omsetning
Haugen påpeker at rasjonaliseringen og effektiviseringen av fabrikken må fortsette.
Hun forteller at det er mange av de ansatte som er med på å finne opp nye metoder og ideer på hvordan produksjonen kan effektiviseres.
Totalt hadde bedriften en omsetning på 92 millioner kroner i fjor. Sjøl om et overskudd på 2,8 millioner kroner ikke er mye i forhold til omsetningen, er de amerikanske eierne fornøyde.
K2 kjøpte Madshus for en del år siden, og først nå er det altså blitt et overskudd.
Godt for ansatte
Blant de ansatte fryder en seg også over fjorårets gode resultater.
Tillitsvalgt i Trearbeiderforbundet, Arve Engen, sier de ansatte har stått på både dag og natt det siste året for å produsere nok ski.
- Da er det gledelig at vi får slike resultater, sier Engen, som forteller at mange har vært usikre på sin egen arbeidsplass. Derfor betyr det mye at det nå er positive tall i regnskapet.
Etter flere år med minusresultat, kan de ansatte nå ta fatt på en ny produksjonssesong - forhåpentligvis med gode utsikter.
Blant de landene som nå forhandler Madshus-ski er Australia, Østerrike, Baltikum-landene, Canada, Tsjekkia og USA.
Bjørndalen fornøyd
Ole Einar Bjørndalen er blant dem som får æren for det som har skjedd med Madshus det siste året. Sjøl er han beskjeden på egne vegne, men roser de ansatte.
- Jeg trodde ikke at vi skulle få til så gode ski så fort. Men her er det kort veg mellom meg som utøver og de som produserer skiene. Det er vårt største konkurransefortrinn, sier Bjørndalen som etter besøket på Madshus dro videre til Beitostølen for å teste ski.