Justisminister Odd Einar Dørum sa dette i dagens spørretime på Stortinget, etter at Senterpartiets Inger Enger tok opp saken. Hun ville ha et svar på om det var mulig å gjøre noe med at bilvrak fra Oppland, Akershus og Hedmark nå sendes til Skottland for kverning.
EØS-regler hindrer
Dørum viste til at Norges avtale om EØS gjør handlerommet lite for politikerne.
- Bilvrak oppfattes som grønt avfall. Grønt avfall omfattes av EØS-avtalens regler om fri konkurranse og bevegelse innenfor EU og EØS-landene, sa Dørum.
Han viste til at Statens Forurensingstilsyn, som behandler denne saken, har fulgt reglene i EØS-avtalen.
- De engelske selskapene har et billigere tilbud enn de norske selskapene. Dette har resultert i sparte utgifter på sju millioner kroner i året, noe som er kommet norske bileeiere til gode, sier Dørum.
Halvparten ut av landet
I dag fraktes 55 prosent av bilvrakene her til lands til Skottland. Resten havner i fem bedrifter her til lands som skroter bilene.
- Dersom de norske selskapene får fortrinnsretten til dette, vil det være i strid med EØS-avtalen, sier Dørum.
Bransjen i Norge mener de sjøl kan ta hånd om dette. Jobben har vært ute på europeisk anbud, og ifølge SFT måtte de velge det laveste.
47 000 tonn vrak skal sendes ut.
- Det betyr både tap av arbeidsplasser i Norge, og er dårlig for miljøet. Dette er nok et eksempel på at transport løsrives fra miljøregnskapet, sier Inger Enger.