Hopp til innhold

Kolonnekjøring på E6 over Dovrefjell

Flere fjelloverganger i Sør-Norge har dårlige kjøreforhold. Snø, is og vind skaper problemer for trafikantene. Det blir forsøkt med kolonnekjøring over Dovrefjell etter at veien har vært stengt.

Dovrefjell

Vindkast på 22 meter per sekund på Dovrefjell. Det er under kategorien liten storm.

Foto: Bjarte Johannesen / NRK

E6 over Dovrefjell, riksveg 13 over Vikafjellet har vært helt stengt for trafikk. Over Hardangervidda er veien stengt for kjøretøy under 7,5 tonn, tungtransport kommer fram via kolonnekjøring.

Laster Twitter-innhold

Riksveg 3 gjennom Østerdalen er anbefalt omkjøring for E6 over Dovrefjell.

Statens vegvesen melder om glatte veier på stort sett alle fjelloverganger i Sør-Norge. Flere kan bli stengt på kort varsel. Klokka 20.00 forsøkes det med kolonnekjøring over Dovrefjell.

Uvær Dovrefjell

Bilde fra webkamera på Dovrefjell i dag.

Foto: webkamera.vegvesen.no

Strekningene Tyin-Årdal og riksveg 15 over Strynefjell kan begge bli stengt på kort varsel på grunn av dårlige kjøreforhold. Mens på strekningen mellom Hol og Aurland er det kolonnekjøring.

Dårlige forhold og vanskelige kjøreforhold meldes det også om på Filefjell, Haukelifjell, Hovden-Haukeli, Hemsedalsfjellet, Venabygdsfjellet og Dagalifjell.

Snø- og isdekke preger veiene på de fleste fjellovergangene. I tilegg har vinden vært svært sterk.

E6 Dovrefjell stengt

E6 over Dovrefjell er fortsatt stengt. Bildet er fra bommen ovenfor Dombås.

Foto: Geir Olav Slåen

Dårlig vær i vente

Vind med styrke opp mot full storm og snøvær venter i fjellet i løpet av kvelden og utover nyttårsaften.

– Vind på styrke opp til full storm vil komme inn fra vest og gi vanskelig forhold på fjellene i vestlandsfylkene Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Det vil også merkes godt i Sør-Trøndelag og Oppland, sier vakthavende meteorolog hos Meteorologisk institutt Mariann Foss.

Det meldes også om snø, som vil komme i løpet av onsdagskvelden, og fortsette gjennom nyttårsdagen. Det kan skape vanskelig kjøreforhold i store deler av Sør-Norge.