Hopp til innhold

- Lastebil-krav gjør vegene utrygge

Lastebileiere i innlandet mener nye EU-krav vil gjøre lastebiltransporten farligere på vinterstid.

Lastebil på glatta
Foto: Cornelius Poppe / Scanpix

Neste år kan det bli innført forbud mot tre akslinger på trekkvogna også for norske vogntog og semitrailere.

Da må også de ha to akslinger slik som deres europeiske kolleger.

- Vi frykter for konsekvensene, sier Tore Velten, lastebileier i Elverum og nestleder i lastebileierforbundet i Hedmark og Oppland.

Problematisk

Velten sier at det er to ting som er problematisk dersom EU-reglene blir innført også her i landet fra neste år.

- Dette betyr at rundt 8000 biler ikke oppfyller kravene fra nyttår. Det ene er trafikksikkerhet, det andre er framkommelighet. De toakslede bilene får problemer med vintervegene fordi kraften ikke overføres til trekkhjula. Og trafikksikkerhetsmessig betyr det at noen ikke klarer å stoppe så lenge vi ikke kommer framover, sier Velten.

Lastebil
Foto: Michal Cizek / Scanpix/AFP

Store problemer hvert år

I Valdres har de hatt spesielt mange problemer med europeiske vogntog og semi-trailere som IKKE takler norske fjellveger om vinteren. Oddbjørn Skauerud er tidligere sjef for statens vegvesen i Valdres.

- Mellom Borlaug og Øye i Vang i Valdres var det 99 lastebiler som trengte hjelp i vinter. Mange av disse var slike EU-biler med to akslinger.

Møter politisk ledelse

På mandag skal lastebileierforbundet møte den politiske ledelsen i samferdselsdepartementet for å forsøke å finne en løsning på problemet.

Ifølge Aftenposten har departementet forståelse for den norske bransjens oppfatning av saken. Og Tore Velten er tydelig på hva løsningen er.

- Enten må vi få egne regler for Norge eller få dispensasjon fra reglene. Vi har visst lenge at kravene kom, men vi har og visst lenge at toakslingene ikke hører hjemme på norsk vinterføre, sier Velten.

Flere saker fra Innlandet