Hopp til innhold

Behovsmeldinger

NRK informerte på møtet 15. februar 2017 om fremtidens programbehov. Her finner du de 12 behovsmeldingene. Husk å sette inn nummeret på behovsmeldingen i registreringsskjemaet.


1. Helg - Her og nå
2. Helg - Opplevelse
3. Enkeltstående dokumentarer
4. Fakta- og dokumentarserier
5. Innhold for unge målgrupper
6. Flerdags reality
7. Drama for unge målgrupper
8. Humor samarbeidsprosjekter
9. Drama generelt
10. Barn
11. Radio
12. Wild Card
Fremgangsmåte

1. Helg – Her og nå

Underholdningssjangeren er viktig for publikum og NRK1, spesielt i helgene. Kombinasjonen av kjente og kjære konsepter og nyskaping og fornyelse skal prege programtilbudet i helgen på NRK1 også i årene som kommer.

I helga ønsker publikum høy kvalitet, spektakulære opplevelser som engasjerer, berører og underholder og som gir en form for hverdagsflukt. Samtidig er det ingen ulempe om opplevelsen også gir kunnskap og læring.

Vi ønsker at underholdningen på NRK1 skal være lystbetont og gi en følelse av felleskap og samtidighet, enten det er familien som samles foran tv-en i stua eller at publikum føler at de er med på et nasjonalt event som gir en «her og nå-følelse». Det ultimate underholdningskonseptet er familievennlig uten å være barnslig samtidig som det appellerer til et bredt publikum. Innholdet skal være relevant og må engasjerer på tvers av kjønn, alder og generasjoner.

Vi ønsker innspill på programmer av høy kvalitet, originalitet og ambisjon.

I hovedsak ønsker vi innspill på program som er egenutviklet, men vi utelukker ikke unike og nyskapende formater (så fremst rettighetene er gode). Det er viktig at programkonseptet oppleves som nytt for publikum. Vi ser etter konsepter som har en sterk motor og som er slitesterkt som gir mulighet for videreutvikling gjennom flere sesonger.

Referanse: Stjernekamp og Melodi Grand Prix
Frist: 3. april

2. Helg – Opplevelse

  • 6-12 episoder
  • Minimum 60 minutter pr episode
  • Ikke primært studiobasert
  • Åpen for flere sjangre og sjangerblanding men må være underholdende
  • Må by på hverdagsflukt og avkobling
  • Må ha en sterk motor og tydelig seriedramaturgi
  • Kan være konkurransedrevet, men dette er ikke avgjørende
  • Unike internasjonale formater er ikke ekskludert, men vi ønsker oss primært egenutviklede prosjekter.

Referanser: Den store reisen, Monsen på villspor, Tore på sporet og Anno (helg)
Frist: 3. april

3. Enkeltstående dokumentarer

Vi ønsker innspill til enkeltstående dokumentarer som er ambisiøse, både i uttrykk og tematikk. Historiene skal være relevante for et norsk publikum og vår hovedprioritering er unike historier som treffer bredt, med NRK1 som primær publiseringsplattform. Dette øker kravet til historiens relevans og fortellermåte.

Tydelig anslag og motor er viktige kriterier. Historiene skal oppleves som vesentlige for en bred målgruppe og være interessante nok til å bli prioritert av et innholdsmettet publikum. Språket og fortellerformen må være tidsriktig, med en rytme og form som appellerer til unge som eldre målgrupper.
Frist 15. august


4. Fakta- og dokumentarserier

Vi søker innspill til nye, ambisiøse serier, med innhold som forteller vår felles historie, som berører, engasjerer og treffer et bredt publikum. Dette er signaturserier for NRK, som skal danne grunnlag for et innholdsunivers, ikke bare lineære serier. Ambisjonene for innholdet og publisering av dette må være tydelig fra start.

Vi har god erfaring med serier som Hvem tror du at du er?, Datoen, Flukt, Norge og stormaktene, og leter etter tilsvarende forslag.
Frist: 4. september

5. Innhold for unge målgrupper (12-29 år)

Vi har opplevd stor suksess med serier som Jeg mot meg, Flukt og Folkeopplysningen, og leter videre etter:

  • Innhold som berører og engasjerer
  • Agendasettende og relevante historier for målgruppene
  • Ambisiøse prosjekter med tydelig multiplattform-satsing
  • Innholdet må være autentisk, og gjenkjennbart og relevant for målgruppene
  • Innholdet behøver ikke favne hele målgruppen.
  • Vi leter etter innhold i alle sjangere, men drama er en egen behovsmelding.

P3 er også åpne for samarbeid om nye visuelle ideer, uavhengig av sjanger. Hvis forslaget dere sender inn ønskes diskutert som et samarbeidsprosjekt med P3, merk dette tydelig på innspillet.
Frist: 4. september


6. Flerdags reality

NRK er svært fornøyd med responsen på Anno, og vi leter etter mer innhold som kombinerer god underholdning med læring og fokus på våre felles verdier og vår felles historie.

Vi ser etter nyskapende innholdsuniverser, med et særdeles høy kvalitetsnivå. Her er det avgjørende hvilke nøkkelpersoner som skal knyttes til utvikling og eventuelt produksjon.

Innholdet må være underholdende og gøy, men med substans. Det må favne bredt og være tydelig familiesamlende. Dette skal være innhold for alle generasjoner, og være forankret i norsk virkelighet.

Vi må se en sterk motor, med vanedannende seriedramaturgi.
Frist: 4. september

7. Drama for unge målgrupper

Vi ønsker å speile unge menneskers virkelighet med innholdet vi publiserer, og leder etter autentiske historier som er skreddersydd for unge målgrupper, som reflekterer det unge mennesker faktisk er opptatt av – ikke bare det man tror de er opptatt. Innsikt må være en integrert del av utviklingsarbeidet, også publiseringsform. Vi tar imot forslag innenfor alle dramasjangere og i alle formater.

P3, produsent av Skam, One Night Stand og Dumpa, ønsker også forslag til samarbeidsprosjekter, der begge parter bidrar til innholdsutformingen og –produksjonen. P3 fokuserer på nyskapende og smarte dramaprosjekter som unge målgrupper kan identifisere seg med og som fungerer på mobil, sosiale medier og NRK TV.
Frist: 3. april - for samarbeidsprosjekter med P3 - ellers løpende

8. Humor samarbeidsprosjekter

Humoravdelingen i NRK Underholdning er en intern produsent som består av 8 produsenter og ledes av Christian Rezk Resar. De holder i dag i 18 tv-prosjekter, 10 nettserier og har ytterligere 12 serier i utvikling. Av disse er 7 samarbeidsprosjekter med eksterne produksjonsselskaper. Humoravdelingen samarbeider gjerne med eksterne hvis vi får inn gode ideer eller ser etter spesiell kompetanse.

Humoravdelingen lager alt fra Trygdekontoret, Nytt på Nytt, Satiriks, Presten, Svart humor og Vikingane til Side om Side og Team Bachstad.

Nå leter NRK etter mulige samarbeidsprosjekter. Det er løpende innlevering av forslag, men for å bli med på pitch sammen med interne prosjekter, er det viktig å levere forslag i løpet av de neste fire ukene, altså frem til midten av mars.

Humoravdelingen er alltid åpne for nye ideer, både nettserier og humordrama. Spill forslagene inn her Slik sender du inn forslag merket med behovsmelding nr.8, og forslaget blir videreformidlet til humoravdelingen.
Frist: Løpende

9. Drama generelt

Drama er en stadig viktigere del av NRKs tilbud. NRK1 er den lineære hovedkanalen, men vi er opptatt av at seriene også fungerer godt på nettspilleren NRK TV.
Vi ønsker nå spesielt innspill på serier med avsluttende episoder, og på serier med stort volum (minst 10-12 episoder) for en tydelig definert målgruppe, gjerne 20-25 minutters episoder og lave kostnader.

Vi ser også etter større dramaserier med bred appell og potensiale til "å samle Norge".

NRK er åpne for alle typer samarbeidsprosjekter. Vi kan både jobbe tett sammen med en ekstern produsent og inngå rene eksterne kontrakter.
Frist: 3. april

10. Barn

NRK Supers nye visjon er: "Det sterkeste fellesskapet for alle barn i Norge." Alt innhold skal bidra til å styrke denne visjonen. Vi ønsker at våre seere skal føle at NRK Super forstår meg.

Flere store drama- og underholdningsproduksjoner med eksterne selskaper er nå under arbeid, og både 2017 og 2018 er mer eller mindre planlagt.

Vi leter derfor etter prosjekter som er innrettet mot publisering i 2019 og utover. Vårt hovedfokus er de gruppene av barn i Norge som har fått minst oppmerksomhet, barn med en flerkulturell bakgrunn og/eller er nye til landet vårt. Vi ønsker å speile deres historier, hvilket miljø og kultur de lever i her i Norge. Det er ikke nok å rollebesette barn med annet utseende inn i historiene …
Frist: 2. oktober

11. Radio

NRK startet i fjor med ekstern radioproduksjon i en viss målestokk. Planene er å øke volumet i 2018, og vi søker derfor etter innspill til mer radioinnhold, både valgbar radio (podkast) og til våre radiokanaler.

NRK P1 er Norges største radiokanal, med kjernemålgruppe 40-54. Vi ønsker oss innhold som er mer attraktivt og levende i helgene, både fredags-, lørdags- og søndagskvelder og morgensendinger lørdag og søndag. Vi trenger ideer fra folks nabolag og hverdag, deres drømmer og deres spesielle historier, i form av infotainment, tematiske serier, lytterkontakt og/eller personlighetsradio.

NRK P2 er en smart og aktuell kanal med kultur- og samfunnsinteresserte voksne som hovedmålgruppe. Vi ønsker oss innhold med humor og satire, serier som speiler mangfoldet i dagens Norge, og som forteller viktige historier om vår samtid. Innholdet må siktes inn mot helg, og må kunne gå flere sesonger og etableres som sterke titler på kanalen. Men – vi ser også gjerne på kortere serier for sommer og høytider.

NRK P3 speiler og definerer ung virkelighet, med en målgruppe mellom 18 og 29 år. Vi ønsker oss mer humorinnhold, gjerne med flerkulturelt talent. Vi leter også etter rap/urban innhold, samt radio/nettpakker med P3-dokumentar.

NRK MP3 skal være en daglig fest for tenåringer. Vi leter etter et nytt DJ-basert kveldsshow.

NRK P1+ er stemmen og musikken du kjenner, siktet inn på en målgruppe over 55 år. Vi ønsker et nytt program til helgemorgen og med norsk sangtradisjon, en fornyelse av populære Sangtimen, gjerne med en kjent og kjær artist som programleder. Serien må høy allsangfaktor.

PODKAST – NRK øker satsingen på valgbar radio rettet inn mot hovedmålgruppen 18-40. Det er spesielt innenfor fire hovedsjangere vi leter etter innhold:

  • Humor med etablerte stemmer
  • Historiefortelling dokumentar
  • Infotainment, med temaer som sex, kjærlighet, livet, viten, fun facts etc.
  • Historiefortelling fiksjon:
    Vi leter spesielt etter fiksjon som kan fornye radiodrama radikalt. Her har vi stor takhøyde for både form og dramasjangere. Det er viktig at det er historier vi ikke har hørt på denne måten før, om temaer som folk mellom 18 og 40 år kan kjenne seg igjen.
  • Åpen klasse

Frist: 15. mai

12. Wild Card

NRK leter også etter det innholdet vi ikke visste at publikum ville ha. Terskelen skal være høy for å melde inn prosjekter til denne behovsmeldningen, dette er ikke en invitasjon til å forbigå de 11 andre meldingene, men en sikkerhet for oss at vi ikke går glipp av helt unikt innhold.
Frist: Løpende

Fremgangsmåte

Alle prosjekter skal registreres samme sted Slik sender du inn forslag , enten det gjelder rene eksterne produksjoner, eksterne produksjoner i samarbeid med et internt produksjonsmiljø eller om man har ferdig norsk innhold som man ønsker at NRK skal vurdere å kjøpe visningsrett til.

Nytt registreringsskjema

For behovsmeldingene med løpende innlevering (Drama for unge målgrupper, humor og Wild Card), vil også innspillene bli vurdert fortløpende, men det er viktig å ha tålmodighet i travle perioder.

For behovsmeldinger med frist, vil vi invitere et utvalg av selskapene bak forslagene til pitch ca 4-5 uker etter fristen. Unntaket er radio, der pitchen vil komme over sommeren.

Registrering av innspill er viktig for begge parter. Med en registrering markerer vi når vi formelt startet med et mulig samarbeid om et prosjekt, og hva som er rammene for dialogen, og det sikrer også en seriøs og etterrettelig behandling av innspillet.

Har du spørsmål?

Send en epost til Mai-Tove Hansen om levering av innspill; Klaus Kristensen om levering av ferdig materiale eller elementer i leveringen, tekniske spesifikasjoner; eller Steinar Igdun om finansiering og økonomi.