Hopp til innhold

Stengning skaper irritasjon

Oslofjordtunnelen har vært stengt flere ganger dagen de siste ukene. Politi og vegvesen må ta seg av irriterte bilister nesten daglig.

Oslofjordtunnelen

Rundt 7000 biler kjører gjennom Oslofjordtunnelen hver dag. De hyppige stengningene er ikke populære blant bilistene.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Oslofjordtunnelen har vært stengt både to og tre ganger dagen de siste ukene. Til stor irritasjon for bilister som blir stående i kø, eller må snu og kjøre om Oslo.

Forrige uke ble tunnelen stengt flere ganger på grunn av mye eksos, trolig fra et aggregat som ble brukt under arbeider.

Men som oftest er det vogntog eller biler som får problemer sier faggruppesjef i Statens vegvesen Kai Gundersen.


–Stengning skaper irritasjon for mange bilførere, for når vi kjører på en vei så forventer vi at den veien skal være åpen, sier Gundersen.

Merkes hos politiet

Lensmann Reidar Foss

Lensmann i Røyken og Hurum, Reidar Foss.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

Og i sommervarmen er det mange som ikke takler å stå i lange køer.

Røyken og Hurum lensmannskontor bruker mye ressurser på grunn av de hyppige stengningene sier lensmann Reidar Foss.

– Det er varmt og du kommer inn i en mørk tunnel og det begynner å fylles opp med eksos for ikke alle stopper bilen umiddelbart, da begynner nødtelefonene å ringe inn til politiet, sier Foss.

Jobber med skilting

Statens vegvesen jobber med å bedre skiltingen på buskerudsiden slik at bilistene tidlig skal få beskjed dersom Oslofjordtunnelen stenges, sier Kai Gundersen.


– Skiltene er på plass, det siste som gjenstår er å implementere disse skiltene sånn at de virker når vi styrer tunnelen, sier Gundersen.

Da får bilistene bedre varsel.

– Men målet er at tunnelen skal være åpen så mye som mulig, sier Gundersen.

Vil ikke forby vogntogene

Siden Oslofjordtunnelen ble åpnet har stadig flere valgt denne veien fra Buskerud til Akershus. Rundt 7000 biler kjører gjennom den over sju kilometer lange tunnelen under fjorden hver dag.

Gundersen sier det er uaktuelt for Statens vegvesen å forby de tyngste kjøretøyene å bruke Oslofjordtunnelen.

– Det vil bare flytte problemet over på annet belastet veinett, som på hurumsiden der det er mye industri eller gjennom Oslo som har veldig tett trafikk og mange tunneler, sier Gundersen.

Kai Gundersen

Faggruppesjef i Statens vegvesen, Kai Gundersen.

Foto: Daria Zoric / NRK

– Bruk nødtelefonene

Gundersen ber bilistene selv ta ansvar for at trafikken gjennom tunnelen skal flyte best mulig.

– Når vi ser på årsaken til de hendelsene vi har i tunneler generelt, er det veldig ofte at biler er tomme for drivstoff. Der må bilistene bli flinkere til å følge med på bensinmåleren.

Stengetiden etter et uhell eller en motorstopp kan bli mye kortere dersom folk blir flinkere til å bruke nødtelefonene som er plassert inne i tunnelen.

– Da får dere svar fra nærmeste veitrafikksentral og vi kan hjelpe dere med alt. Denne hjelpa er rask og profesjonell. Det reduserer stengetida for de som står i køen utafor tunnelen.