Det er reisende på Drammenbanen og Østfoldbanen som må belage seg på en traurig togsommer. Det blir omfattende vedlikehold på Østfoldbanen og i Lieråstunnelen.
Allerede lørdag morgen stenger Lieråstunnelen fullstendig og dermed er det bom stopp på strekningen Asker-Drammen i seks uker – til og med 5. august.
På Østfoldbanen blir det stengt i samme periode, men her rammes ikke hele banen på en gang. Stengningene blir delt opp på forskjellige strekninger. Detaljene kan du se i faktaboksen.
– Den første uken, særlig arbeidsdagene fra mandag 25. til fredag 29. juni blir utfordrende. Da er det fortsatt mange reisende, og med alternativ transport blir det økt busstrafikk til og fra Oslo S, Asker og Drammen stasjon. Rundt disse stasjonene er det allerede et utfordrende trafikkbilde, sier Gina Scholz, kommunikasjonssjef for persontog i NSB.
Les også:
Har sendt varsel
NSB ber folk forberede seg på at det blir vanskeligere å ta seg frem i sommer, og sendte denne uken ut en e-post til alle som har registrert seg som brukere.
– Det er viktig at de reisende beregner ekstra reisetid, fordi alternative reisemåter normalt tar lengre tid, sier Scholz
Den største utfordringen er rushtiden inn og ut av Oslo, Asker og Drammen stasjon.
Sjekk detaljene
NSB sier det er viktig å finne ut hvilke alternativer som er tilgjengelig, og planlegge ut fra det. Bussene kan også få andre avgangstider enn de vanlige togtidene.
– Ofte vil bussavgangene være litt tidligere enn de vanlige togavgangene, for å få folk frem i tide, sier pressesjefen. Men hun ber folk også være oppmerksomme på at det er sommerruter nå.
På NSBs nettsider, i reiseplanleggeren på nett og i NSB-appen på mobiltelefon, kan man finne alle detaljene om avgangstider og alternativ transport.
- Les også:
Rammer alle tog
Alle tog og togselskap som kjører på disse strekningene blir berørt av arbeidene, inkludert Flytogene. Togene kjører som normalt mellom Asker og Oslo, unntatt togene fra Vestfoldbanen og Spikkestadbanen. Toget fra Skien stopper i Drammen.
Mellom Asker og Drammen blir det satt opp pendelbusser med fem minutters intervall i rushtiden, og på Østfoldbanen blir det hyppige avganger i de travleste periodene.
Vedlikehold
Banestrekningene det gjelder skal gjennom omfattende vedlikehold som skal pågå i perioder helt frem til 2021. Og alt dette må gjøres på sommeren, eller andre ferier, når trafikken er liten.
– Det medfører noen ulemper, men vårt inntrykk er at folk tar det fint – når det er varslet på forhånd, De har forståelse for at det må gjøres vedlikehold. Det er sluttresultatet som teller, sier Scholz.