Aass gir tips om øltyper og matretter som passer sammen på nettsidene til bryggeriet, skriver Aftenposten
Nå krever Helsedirektoratet at Aas Bryggeri fjerner bilder og tekst.
– Har gått over streken
Bryggeridirektør, Terje Aass, sier begeret nå har rent over for ham.
– Dette har gått over streken, sier Aass til avisen.
Nylig kom direktoratet med trusler om dagbøter, hvis ikke innholdet fjernes.
– Jeg liker det ikke, og jeg synes det er urimelig, forteller Aass til NRK.
Helsedirektoratet krever at disse elementene fjernes fra nettsiden:
- Bakgrunnsbildet som ifølge direktoratet viser «en skummende halvliter»
- Strektegning som viser personer med mat og øl
- Bilder av glass med øl alene
- Bilder av glass med øl sammen med mat
- Omtale av øl som ifølge direktoratet fremstår som «klart appellerende»
Les:
Les også:
– Forskjellsbehandling
Bryggeridirektøren forteller at de vil gjøre en revurdering når det gjelder de to første punktene, men har ingen planer om å fjerne bilder og omtaler.
Det er to ting vi vil gjøre noe med, men det er del ting vi ikke vil gjøre noe med.
Vinmonopolet får lov til å informere om hvilke viner som passer til ulike typer mat på sine nettsider. Aass sier til NRK at dette er forskjellsbehandling.
– Dette er ikke et angrep mot Vinmonopolet, men vi mener det vi driver med er alminnelig folkeopplysning om øl og ølkultur, og ikke reklame.
Gir ikke opp
Aass vil ved hjelp fra Bryggeriforeningen og advokater ta opp kampen om å få lov til å ha bilder og tekst av alkohol på nettsiden.
– Vi ønsker er å få til en ordentlig dialog med Helsedirektoratet om problemstillingen.
Direktoratet blir varslet denne uken in at Ass Bryggeri ikke vil føye seg, og eventuelle vedtak vil bringes inn for Markedsrådet.