Den typiske brukeren av NRK nettradio er en ung, velutdannet mann som lytter på nettradioen på jobben. Han bruker PC som er tilknyttet nettverk. Han lytter lenge og ofte.
Vi spurte brukerne
NRK nettradio gjennomførte en brukerundersøkelse i slutten av november i fjor. 530 brukere av nettradioen fylte ut et spørreskjema ved innlogging i nettradioen. Responsraten var på over 50 prosent, noe som er svært høyt for denne typen undersøkelser.
Bare 20 prosent av lytterne er kvinner.
80 prosent menn
Hele 80 prosent av nettradiolytterne er menn. 73 prosent sitter på jobben, mens 23 prosent sitter foran hjemme-PC-en. Ti prosent lytter fra utlandet.
Den typiske nettradiobruker lytter i over 45 minutter, flere ganger i uka.
Raske gutter
Bare sju prosent har modem, 27 prosent ISDN-tilknytning, og 58 prosent sitter på nettverk. 10 prosent er tilknyttet internett med kabel.
Når det gjelder operativsystem er det Windows og NT som dominerer. Av nettlesere er det Explorer som dominerer med 83 prosent, mens 16 prosent opplyser at de bruker Netscape.
Aldersfordelingen blant lytterne i NRK Nettradio
Ungdommen ruler
Halvparten av nettradiolytterne er i tjueårene. Oppslutningen faller dramatisk med alderen. Bare seks prosent er over 50 år.
Universitet
Fire av fem brukere av nettradioen har krysset av på at de har utdannelse fra universitet og høyskoler.
Petre konge
De viktigste argumentene for å velge NRK nettradio er musikken og nyhetene. Petre er største kanal (56 prosent), med mPetre som nummer to (38 prosent). Deretter følger P1 (27 prosent) og Alltid Nyheter (24 prosent).
Bare sju prosent er misfornøyd med brukervennligheten i nettradioen, og like mange sier de misliker designen. Det største tekniske problemet brukerne har, er at nettradiospilleren henger seg opp. Den beste medisinen mot det er å trykke Controll + F5.
Undersøkelsen om nettradiolytterne er gjennomført av NRKs forskningsavdeling.
Hvis du har spørsmål om NRK Nettradio send en epost til Info@nrk.no.