Solistkorets myndige musikalske leder Grete Pedersen kan se tilbake på tre usedvanlig vellykte konsertkvelder. Fredagen i Håkonshallen hadde stram regi med lange flater sammensatt av ulike slags sanger.
Lørdagens samarbeid med klaver og orkester omfattet Schönberg og Beethoven. Schönbergs korverk ”Fred på jorden” er en resignert videreføring av julenattens englesang.
Vi hørte den sjeldne utgaven for kor og orkester, og Grete Pedersen forløste den senromantiske stilen med stor uttrykkskraft og fin flyt.
Beethoven
Beethovens Fantasi for klaver, kor og orkester ble ledet av Leif Ove Andsnes på flygelkrakken. Han spilte glitrende, varmt og lekent med en vakker, syngende tone, lekkert utpenslet, også i Beethovens tredje klaverkonsert.
Korfantasien er så enkelt komponert at den kan bli kjedelig, men den fikk liv gjennom temperament og en fin balanse mellom det improvisatoriske og det stramme.
Og det ble en proklamasjon slik som Beethoven tonesetter det: ” Ta i mot kunstens vakre gaver!”
Ingen katedral
Søndagskveldens Bachkonsert ble en betagende avslutning på trippelhelgen. Grieghallen er ingen katedral, og denne langfredagsmusikken hører hjemme i en kirke. Men den uttrykksfulle tolkningen godtgjorde for litt av mangelen på sakralt miljø.
Grete Pedersen fortsatte linjen fra Anne Sofie von Otters konsert torsdag og hennes musikkdramatiske innfallsvinkel
til Bachs kantatearier.
Operamessig
Utmerkete solister, Solistkoret og Bjarte Eikes Barokksolistene forente lykkelig to motsetninger i denne Johannespasjonen: en slank, usentimental og mest mulig tidsriktig klang.
Og på den andre siden en operamessig tolkning med framdrift, crescendi, intensitet, med dramatiske pauser og følsomhet.
Koralene ble mykt og uttrykksfullt formet med vekt på hva som ligger i teksten.
Ressurser
Kvaliteten på koret viste seg også i at mange mindre soli fra koret var blottet for svakheter.
Slagkraften og de vokale ressurser hørtes ut som betydelig flere enn de 25 utvalgte sangere som strålte i Grieghallen.