Hopp til innhold

Varmt og nært

Det klinger uvanlig intimt og varmt når Renée Fleming synger orkestersanger av Richard Strauss, mener vår anmelder.

Renée Fleming
Foto: SETH WENIG / AP

Den amerikanske sopranen Renée Fleming synger Vier letzte Lieder på en ny plate, sammen med flere andre orkestersanger av Richard Strauss. Dette er en innspilling med større vekt på kammermusisering enn vanlig, og det åpner nye rom i disse sangene.

Det er ikke bare en tett mikrofon på Fleming og instrumentalsolistene fra München filharmoniske Orkester som skaper dette kammermusikalske preget, hele tolkningen bidrar til dette. Dirigenten Christian Thielemann leder an med kortere linjer enn vanlig. Lange toner settes an og trekkes raskt tilbake, i stedet for å klinge fulltonende ut.

HØR: CD-anmeldelse Renée Fleming

Intimt og vakkert

Det låter intimt og vakkert. Intensiteten får komme like mye fra personlige nyanser som pust og frasering, enn monumental klangstyrke - noe som for mange har vært svært fristende å ty til, når man har Strauss' glødende orkesterpartitur i hendene. Nærheten bidrar til å åpne nye rom i disse sangene, som vi har hørt så uendelig mange ganger før.

For disse vidtspennende sangene, både i linjer, register og orkestersats, er jo egentlig intime! Vier letzte Lieder var noe av det siste Strauss skrev før han døde i 1949. Bevisst eller ubevisst, sangene kan tolkes som en stor komponists svanesang, hvor både tekst og musikk utstråler ro og forsoning.

Lydhørt orkester

Til dette er München-filharmonien med Christian Thielemann den perfekte samarbeidspartner. Med antydende og ekstremt lydhørt orkesterspill blir Beim Schlafengehen, med faste rytmiske bassganger, nettopp mer av en vuggesang ved livets slutt enn vi har hørt den før.

Det er i dette samspillet at nyhetens interesse for Renée Flemings andre innspilling av disse sangene ligger. Bevares, hun har fremdeles en innbydende stemme, gylden og myk som krem, men ikke like plettfri overalt i registeret. Men tett, varm og nær tolkning vinner klart over slike detaljer, i Strauss’ sanger gjennomlyst på forbløffende vis av komponistens egen bys orkester i München.

Sanger på plata:

1. Frühling (Vier letzte lieder)

2. September (Vier letzte lieder)

3. Beim Schlafengehen (Vier letzte lieder)

4. Im Abendrot (Vier letzte lieder)

5. Ach! Ach! Wo war ich? Tot? (Ariadne auf Naxos)

6. Ein schönes war: hieß Theseus (Ariadne auf Naxos)

7. "Es gibt ein Reich" (Ariadne auf Naxos)

8. Verführung

9. Freundliche Vision

10. Winterweihe

11. Zueignung

12. Zweite Brautnacht (Ägyptische Helena)