Leser man aviser og blader kan man av og til få inntrykk av at radioen kommer bort i TV-skyggen. TV-stjernene får oppmerksomheten, mens radiostemmene spiller andrefiolin.
Men radioen er der og betyr stadig mye for svært mange. Sju av ti i Norge lytter daglig på radio og i snitt hører vi godt over to timer på radio hver eneste dag.
Mange tv-programmer har bare 20 – 30 000 seere – selv på svarte natta kan radioen konkurrere med slike tall. (Foto: Jens Sølvberg)
Måler vi i oppslutning er det faktisk svært mange radioprogrammer som kan konkurrere med de mest populære TV-programmene.
Flere enn Tore på sporet
Nitimen for eksempel har 600 000 daglige lyttere, God tur 700 000 og Her&Nå har 400 000 lyttere. Sånn sett konkurrerer de mest populære radioprogrammene med svært mange populære tv-programmer. Hver eneste dag er vel 1,5 millioner innom NRK P1 – det er flere enn antallet som ser hele Tore på sporet en lørdagskveld.
Mange tv-programmer har bare 20 – 30 000 seere – selv på svarte natta kan radioen konkurrere med slike tall. Så sånn sett er det rart at tv-en får så stor oppmerksomhet.
Dette betyr likevel ikke at få bryr seg om radioen. Vi i radioen får hver eneste dag en flom av tilbakemeldinger fra våre lyttere. Ris og ros, folk ringer inn og deltar i programmene, svarer på konkurranser, ønsker seg platehilsner og mye annet som gjør at vi føler at vi har mange med oss land og strand rundt.
Sånn sett føler vi oss absolutt ikke glemt og vi sturer så absolutt ikke selv om vi leve litt i TV-skyggen.
Radio og internett er sant
Ønsker folk å vite nærmere hva som foregår i radioen er internett kommet som et verktøy som stadig flere benytter seg av. Alle radioprogrammer har en egen hjemmeside og mange har et omfattende internettilbud. Hver måned registrerer vi faktisk bortimot 100 000 klikk bare på P1-sidene.
Siden 1996 er det solgt fire millioner radioer i Norge. I et hus er det i snitt 6 - 8 radioapparater. Radio har vi også i bilen, på hytta og ofte på jobben. (Foto: Jens Sølvberg)
Følg med via Tekst-TV
Tekst-TV er en annen god informasjonskilde for å følge med også hva som foregår i radioen. Her finnes både programoversikt og programomtaler.
Flere bruker radioen
Selv om stadig mer kjemper om folks oppmerksomhet så holder radiolyttingen seg på et utrolig høyt nivå og antallet radiolyttere øker stadig. Et stadig bredere radiotilbud med flere kanaler og
at det blir stadig lettere å "få adgang" til radio gjør sikkert sitt til at flere lytter. I et gjennomsnittelig hus finnes det 6 - 8 radioer, knapt en bil har ikke radio og flere og flere oppdager hvor enkelt det er å høre radio via internett.
At det er solgt 800 000 nye radioer hvert eneste år siden 1996 er også et bevis på at radioen stadig betyr mye for svært mange. Det unike ved radioen er jo at du kan gjøre så mange ting samtidig som du lytter.
Sitte på do, kjøre bil, vaske opp, ligge i senga eller gå på ski. Og samtidig bli tatt med på rockekonsert, høre Margrethe fikse kalkunfjær eller bli med inn i fjøset til bondekone på Toten.
Og vi sier jo ofte at radioen har de beste bildene. For bildene du får via radioen former du selv inne i hodet ditt. Og da blir de jo bra!