Europas lengste
Oslofjordtunnelen strekker seg fra Hurum kommune i Buskerud til Frogn kommune i Akershus, og med sine 7230 meter var den Europas lengste undersjøiske veitunnel da den åpnet for ti år siden.
Oslofjordforbindelsen
Tunnelen inngår i Oslofjordforbindelsen, eller riksvei 23 som er det offisielle navnet. Sammen med fem andre tunneler, 26 kilometer vei og en rekke broer, kostet hele veiprosjektet vel 1,3 milliarder kroner.
Spesialutviklet sprengstoff
Byggingen startet i 1997, og ble en utfordring. På tunnelens dypeste punkt, 134 meter under havoverflaten ble det oppdaget en svakhet i taket. Svakhetssonen besto av leire, steiner og grus, og måtte fryses ned før det kunne sprenges ut med et spesialutviklet sprengstoff som tålte lave temperaturer. Et 40 meter langt betongrør ble også støpt inn for å gjøre tunnelen stabil.
Tredje lengst
I dag er Oslofjordtunnelen den tredje lengste undersjøiske veitunnelen i Norge, forbigått av Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal og Bømlafjordtunnelen i Hordaland.