Hopp til innhold

Dinosaurer, pattedyr, skalaer og improvisasjon

Komponistene Herman Vogt og Christian Jaksjø leverte begge nye verk til Borealisfestivalen i Bergen i år. De handler om alt, mellom himmel og jord. Helt bokstavelig talt.

Komponisten Herman Vogt

Komponisten Herman Vogt

Det myldrer av tanker og idéer i Herman Vogts nye stykke. Siden han var barn har han vært fascinert av Petter Dass-salmen med linjene ”Gud er Gud, om alle land lå øde. Gud er Gud, om alle mann var døde”. Det er dikterens forståelse for livets forgjengelighet, som opptar Herman Vogt.

- Vi har jo skjønt at livet på jordkloden er svært sårbart. Og nå har vi teknologi til å utslette alt liv. Det kan vi hvis vi vil. Og det kan skje.

Opprinnelse og mangfold

Det nye stykket Herman Vogt fikk urfremført på Borealisfestivalen i Bergen nylig, henter idé fra det store utviklingsspennet i universets historie. Det begynner med et lite frø, en høy, lys tone, livets begynnelse på jorden. Så trekker skalaene det hele videre, via alle utviklingstrinn oppover... dinosaurene kommer og forsvinner, patterdyrene overtar... og nå holder menneskene på å kunne ødelegge det hele.

Men er musikk er egnet medium til å uttrykke slike tanker?
Tja, svarer komponisten litt oppgitt, jeg har ikke noe godt svar. Men jeg har i hvert fall ønsket å uttrykke noe slikt.

Dialog

Komponisten Christian Jaksjø

Komponisten Christian Jaksjø

Foto: Wolfgang Gillo

Da er det noe mer konkret og håndfast over Christian Jaksjøs nye stykke, med undertittel ”The Practice of everyday life”, skulle man tro... Men instrumentenes poesi er flyktig, og improvisasjonen komponisten har tatt med seg inn i et notelesende ensemble, er risikofylt. Fargene er obskure, dystre og mørke, fordi strykerne er stemt om til en egen tonalitet. Men selve formen er den gode, gamle:

- Denne spørsmål- og svar-idéen er vel den mest urmenneskelige måten å lage musikk på.

Og den som spør, i stykket til Jaksjø, er pianisten, og de som svarer, er de andre 14 musikerne i ensemblet. Og omvendt.

Musikerne sitter vendt mot pianisten, i profil til publikum. Det kan du høre i radio, der de stort sett holder hus i hver sin stereo-høyttaler.

Stykene til Vogt og Jaksjø ble urfremført på Borealisfestivalen i Bergen, 25. mars i år, av BIT20 Ensemble og dirigenten Baldur Brönniman.

Musikk i brennpunktet, NRK P2, onsdag 6. mai kl. 21.03 – 22.00.