NRK har aldri noen måned med dagens konkurransesituasjon hatt en så stor del av radiomarkedet som med 63,6 prosent i november. NRK P1 alene hadde 51,4 prosent markedsandel.
– NRK P1 troner stadig øverst som norske radiolytteres førstevalg, sier medieforsker Tor Eide ved NRK Forskningen.(Foto: Jon-Annar Fordal)
Bortimot 1,6 millioner eller 38,4 prosent lyttet på NRK P1 en vanlig dag i november. Det er en økning på 0,2 prosent i forhold til november i fjor og P1 beholder stadig sin posisjon som Norges suverent største radiokanal.
P1 troner stadig øverst
- Det er verdt å merke seg at NRK P1 stadig har en så solid posisjon i det norske radiomarkedet, sier medieforsker Tor Eide ved NRK Forskningen. – Selv om både kampen om folks oppmerksomhet blir stadig tøffere og konkurransen mellom kanalene blir hardere troner stadig NRK P1 øverst som norske radiolytteres førstevalg. P1 hadde rekordhøy lytting i fjor og klarer å holde seg på samme høye nivå i år også, sier Eide.
P3 hadde drøye 380 000 eller 9,4 prosents dekning i november i år, mens P2 hadde 6,9 prosent eller vel 280 000 lyttere. Kanal 24 hadde også god lytting i november sammenlignet med året før og endte på et snitt på 8,3 prosent eller knapt 340 000 lyttere. P4 gikk ned i forhold til i fjor og endte med en daglig dekning på 22,1 prosent eller knappe 900 000 lyttere.
Radiozapping mer vanlig
Hvordan vi lytter på radio er i ferd med å endre seg noe. – Det blir stadig mer vanlig å bevege seg mellom kanalene. Radiolyden blir tilgjengelig på stadig nye plattformer og det blir enklere å skifte kanal. Radiozapping blir mer og mer vanlig, men for NRKs vedkommende har det så langt bare slått positivt ut. NRK har etter at Kanal 24 kom til i kanalmangfoldet aldri hatt større markedsandel noen måned, sier medieforsker Tor Eide.