Ny musikk og økologiske pølser

Danskene "bløter opp" konsertformen og inntar Den Grå Hal i Christiania, en rå og rocka sal som designes for moderne klassisk musikk noen utvalgte kvelder, under årets Nordiske Musikkdager.

Komponist Peter Bruun

-Vi prøver om musikken kan presentere seg på en annen måte, når den er i andre omgivelser. Det skjer noe med måten vi opplever den på da, sier årets festivalsjef for Nordiske Musikkdager i København, Peter Bruun.

Foto: Bodil Maroni Jensen

Nordiske Musikkdager i København starter idag, samtidig med Ultimafestivalen i Oslo. Men ikke i et rådhus, som i Oslo, men på en sliten scene i Christiania.

-Utgangspunktet for denne festivalen, er en diskusjon om begrepet ”formidling”, sier kunstnerisk leder for samtidsmusikkfestivalen Nordiske Musikkdager, Peter Bruun.

Fremmed for konsertformen

-Mange føler seg fremmed overfor den tradisjonelle konsertformen. Den hører en gammel tid til. Den hører sammen med en tid hvor det var eksklusivt å høre musikk, og hvor det å kunne komme en aften til byen å høre musikk, var noe ganske privilegert. Vi hører ikke musikk på den måten lenger. Vi har musikk hele tiden. Det er nesten så det noen ganger er vanskelig å bli fri fra å høre musikk.

Ny musikk, gammel festival

Nordiske Musikkdager er det eldste eksisterende kultursamarbeidet i Norden. Mønstringen av ny nordisk musikk startet i 1888, og i de siste 65 årene er det de nordiske komponistforeningene som har arrangert festivalen. Denne gang finner festivalen sted i København, fra 8. til 11. september. Hvordan defineres denne musikken, i dag?

-"Moderne klassisk musikk". Det er den beste måten jeg kan beskrive den på. Det er klassisk musikk med noen nye virkemidler og noe annerledes tonespråk enn den klassisk klassiske musikken.

Slik definerer Peter Bruun, som selv er komponist og vinner av Nordisk Råds Musikkpris i 2008, samtidsmusikken til de nordiske komponistene.

Klassisk tradisjon

På Nordiske Musikkdager i København i år, blir det fremført 67 verker. Ikke alle vil gå inn i den klassiske tradisjonen, men noen, mener Bruun. Komponister som allerede hører hjemme i tradisjonen, er Kaija Saariaho, Per Nørgård, Rolf Wallin og Bent Sørensen, ifølge festivallederen.

Tettere på

Nordiske Musikkdager bruker ikke tradisjonelle konsertsaler iår. To av festivalkveldene legges til Christiania, til Den Grå Hal, som ellers benyttes til forskjellig slags musikk, men først og fremst rock.

- Vi prøver å komme mennesker i møte på en annen måte, og innretter noen situasjoner som er gode, slik at folk kan komme tettere på musikken. Den Grå Hal er en helt naken sal, som vi innreder som vi vil. Vi lager noen kortere konserter, med noen lengre pauser imellom, hvor man kan være i rommet og slappe av og snakke med hverandre.

Støttespillere

Både Tuborg Fondet og Den økologiske pølsemand er støttespillere for festivalen, ser vi av den lange rekken av sponsorer og samarbeidspartnere for Nordiske Musikkdager. Men vi finner også de tradisjonelle bidragsyterne som Statens og Københavns Musikudvalg, Danmarks Radio og Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond.

Den Grå Hal i Christiania

Den konsertformen som kun er fokusert på musikken - at den skal vare lenge og at det skal være mye av den - den tror jeg er fremmed for mange mennesker, sier årets leder for Nordiske Musikkdager, Peter Bruun. I en Grå Hal i Christiania står også det sosiale, mat og drikke, på programmet.

Foto: Bodil Maroni Jensen

En første rapport fra Nordiske Musikkdager i København, får du i Musikk i brennpunktet, NRK P2, onsdag 15. september kl. 21.03