Hopp til innhold

Istidens kunst

Bli med til British Museum i London og oppdag det moderne mennesket, for 40 tusen år siden!

Bisonfigur i mammut-elfenben. 30.000 år gammel.
Foto: British Museum

Massivt tilbakeblikk

Einar Østmo foran inngangen til den utstillingen på British Museum. Åpen til 26.mai.

Einar Østmo foran inngangen til den utstillingen på British Museum. Åpen til 26.mai.

Foto: Øyvind Arntsen / NRK

”Det moderne menneskets bevissthet” er undertittelen på utstillingen av kunst fra istiden på British Museum i London. ”Ice Age Art” viser mer enn 150 arkeologiske gjenstander, lånt fra museer over hele Europa og Russland. De eldste går tilbake til tiden da homo sapiens så vidt hadde begynt å etablere seg som jegere og samlere i det sydlige Europa og på de Russiske steppene, for omtrent 40 tusen år siden. – Det vi ser er starten på det moderne menneskets bevissthet, sier doktor Jill Cook. Hun har vært kurator for ustillingen, som har ”The arrival of the human mind” som undertittel.

Kunstens innhold uklart

Løvemannen er halvt menneske, halvt løve. Funnet i en grotte i Tyskland, 40 000 år gammel.

Løvemannen er halvt menneske, halvt løve. Funnet i en grotte i Tyskland, 40 000 år gammel.

Foto: British Museum

I Museum forklarer Cook noen av de mest besynderlige kunstgjenstandene. – Løvemennesket , funnet i Stadelgrotten i Tyskland er en tretti centimeter høy skulptur av en fantasifigur, halvt menneske og halvt løve. – Den er 40 tusen år gammel og viser både fantasi og en svært høy teknisk standard, sier dr Cook. – Men hvordan kunsten ble brukt, hvilket innhold den hadde for datidens mennesker vet vi jo ikke, vi kan bare gjette. Sier hun og tar oss med til en 23 tusen år gammel kvinnefigur med voldsomt store bryster og en bakende som er surrealistisk. – Dette er Venus fra Lespugue, sier Cook. Så elegant i linjeføringen og så ”moderne” at Picasso hadde to replikaer av denne figuren i sitt atelier.

Ispirasjon for moderne kunst

Elghode.

Elghode

Foto: British Museum

På utstillingen i London er istidens kunst montert sammen med en rekke verker av kjente samtidskunstnere. – Jeg mener ikke at Picasso, Klein og Mondrian er påvirket direkte av kunstnere som arbeidet for 40 tusen år siden, men likheten i teknikk og begreper viser at det er slik den moderne hjerne fungerer, sier Cook. Utstillingen viser skulpturer i elfenbein fra mammut, tegninger og mønstre, verdens eldste, brente keramikk, vakre smykker, kvinnefigurer, dyrefigurer, fugler, bison, reinsdyr, fløyter til musikk og fantasidyr som kan ferdes både til lands og til vanns og samtidig fly over himmelen.

Venus fra Svinesund

Venus fra Svinesund, en fruktbarhetsamulett. Sju tusen år gammel, norsk steinalderkunst.
Foto: UiO

Til slutt i Museum sammenligner professor Einar Østmo istidskunsten med steinalderkunst fra Norge. – Tidsforskjellen er jo veldig stor, men visse likheter er det mellom det vi så på utstillingen i London og for eksempel ”Venus fra Svinesund”. Det er en 2 ½ cm høy, hjerteformet leirstein, sju tusen år gammel, kanskje et fruktbarhetssymbol som fremstiller en kvinnes hofter, mage, lår og underliv. Funnet under de arkeologiske utgravningene langs E6 i 2001. Østmo viser også fram et lite elghode i brent leire, 4 cm langt, funnet under arkeologiske utgravninger ved Ystehede utenfor Halden i år 2000.

Lang tradisjon

Her ligger et 4 cm stort elghode i brent leire fra norsk steinalder, funnet under utgravninger ved Y

4 cm stort elghode i brent leire, fra norsk steinalder.

Foto: Øyvind Arntsen / NRK

Ingen av disse to gjenstandene er utstilt i Norge, men kan være eksempler på at også de første steinaldermenneskene som fulgte iskanten nordover fra Europa hadde med seg en lang tradisjon i å lage kunst. - Sagn, eventyr og musikk, slike ting som vi kaller kunst, det finnes i alle samfunn, også i den tidlige norske steinalderen . Jeg tror det er som Sigrid Undset sa, menneskenes hjerter og sinn har vært det samme til alle tider, sier Einar Østmo.

Spennende historie får du i Museum, NRK P2, lørdag 6/4 kl. 16.03 og søndag 7/4 kl. 08.03. Programleder er Øyvind Arntsen.