Hopp til innhold

Helgetur med forviklinger

Når en mamma, to døtre og to hunder reiser på helgetur til Oslo, kan det bli forviklinger.

Dino, den ene av de to shih tzu-hundene

Dino, den ene av de to shih tzu-hundene som var med på tur til Oslo.

Foto: Kari W. Berge

Dette postkortet har avsender Kari W. Berge i Lakesvåg.

For noen år siden skulle jeg, mine døtre Camilla og Silje-Marie til Oslo med tog for en weekend tur. Vi har to shih tzu -hunder som alltid er med oss, og vi bor i Bergen.

Utålmodig hund

Som alltid har vi mye bagasje med, skjønner ikke hvorfor, men slik blir det bare. Så Camilla og Silje-Marie bar det de kunne, mens jeg passet to hunder. Vi fant vognen vår akkurat før toget skulle gå, og da var det å lesse inn i toget og gjøre dette i rett rekkefølge.

Rambo (den ene hunden) var svært utålmodig fordi han er så redd han ikke får være med og stormet opp trappen til toget mens vi holdt på å ta bagasjen inn i toget. Dermed hoppet han rett inn i en koffert og fór under på skinnene til toget.

Vi ble forskrekket, og jeg prøvde å komme med ned for å ta opp hunden, men jeg var for tykk. Så måtte vi få tak i Silje-Marie som var den smaleste av oss, som måtte krype under på skinnene, mens jeg sprang etter konduktøren slik at han skulle holde igjen toget.

Satte seg fast

Silje-Marie fikk tak i Rambo og fikk ham opp på perrongen igjen. Men så satt hun seg fast. Og mens vi kavet for å få henne opp snublet vi i alle koffertene. Hundene bjeffet, hoppet og danset - så redde for de ikke skulle få være med. Det var et syn!!

Men endelig kom vi oss på toget og fant våre plasser. Da var jeg så stresset at jeg slo ned en kaffekopp som rant utover hele vognen. Så var det var det bare å begynne å tørke opp.

Konduktøren kom for å kontrollere billettene. Da hadde Silje-Marie mistet billettene; de lå igjen på togskinnene. Billettøren ville ikke tro oss da vi fortalte hva som hadde skjedd og ville vi skulle betale på nytt.

Det ordnet seg til slutt og vi kom oss til Oslo. Da var vi så sultne at vi gikk ned på Aker Brygge. Hundene satt utenfor restauranten mens vi spiste. Det likte ikke Rambo - og det begynte å bli sent, så vi måtte finne hotellet som vi skulle overnatte på.

Tisset i koffert

Camilla gikk foran med Dino, mens Silje-Marie og jeg gikk bak men Rambo som var sur for vi hadde latt ham sitte utenfor restauranten.

Rett ved siden av Aker brygge stod det en mann med lirekasse og åpen koffert for innsamling av penger. Silje-Marie og jeg begynte å slappe av og le litt av dagen, mens Rambo var sur. Og før jeg fikk sukk for meg tok Rambo en kjapp tur bort til kofferten hvor mannen samlet inn penger og TISSET oppi kofferten.

Mannen hylte til, men jeg så det for sent. Mannen kom etter meg og jeg fikk helt panikken og dro i båndet og løp bort til Rådhusplassen med mannen løpende etter. Camilla og Silje-Marie kom pesende etter med all bagasjen.

Gjett om jeg var glad da jeg så hotellet og fikk kontroll på to jenter og to hunder…