Hopp til innhold

Barokk kjærlighet på greske øyer

Operaen handler om komplekst liv i kamp og kjærlighet på de greske øyer, med den vaklende prinsesse Partenope som en sentral person.

Händels Partenope fra Wien

Händels Partenope fra Wien

Foto: Armin Bardel / AFP

Operaen Partenope er en komedie, men er ofte rørende. Händel karakteriserer tydelig de enkelte personene. Partenope er en temmelig tilbakeholdt og vaklende person, mens Rosmira er en karakterfast og blodfull dame i bukserollen sin.

Komplekse forhold

Prins Arsace av Korint, og prins Armindo av Rhodos hører til de enkle å forholde seg til. Arsace har vanskelig for å bestemme seg han også. Armindo er ydmyk og trofast. Men Rosmira er kledd som armensk kriger og kaller seg prins Eurimene, og hevder at hun er den eneste overlevende etter et skipbrudd. Rosmira oppdager at Armindo er forelsket i Partenope, men han vil ikke vise det fordi Arsace er forlovet med henne.

Prins Arsace kjenner igjen Rosmira, som er kledd som armensk kriger og kaller seg Eurimene, men han lover at han ikke skal avsløre henne. Før noe utvikler seg mellom dem, kommer det en melding om at prins Emilio av Cuma truer Partenopes land.

Krig og kjærlighet

I andre akt møtes troppene til Partenope og Emilio i kamp. Partenope blir reddet av Arsace, og sammen fanger de Emilio.

Men så kommer altså Rosmira, forkledd som armensk kriger, og hevder at Emilio er hennes fange. Dette skjønner ikke Partenope. Rosmira, den forkledte kriger, krever at hun i kamp med Arsace skal vise sin rett. Dette blir Arsace, som vet hvem hun er, ganske forlegen av. Og Partenope setter da denne underlige armenske krigeren under overvåking.

De andre synes at Arsace er en feiging som gjemmer seg under Partenopes vinger, bortsett fra Rosmira, den forkledte kriger, som forsvarer ham. Hun, i mannskledningen, dras mellom kjærlighet og sjalusi.Partenope lar Rosmira gå fri, under løfte om at han – eller hun – aldri skal nærme seg Arsace.

Partenope vakler

Armindo våger seg endelig frampå og viser følelsene sine for Partenope. Partenope begynner å veie Armindo og Arsace opp mot hverandre. Rosmira antyder at hun kan fortelle noe som taler til Armindos fordel.

Rosmira – forkledt som den armenske kriger Eurimine - forteller at hun vil slåss med Arsace for å hevne den måten han har behandlet Rosmira på. Han forlot nemlig Rosmira, og foretrakk Partenope. Arsace må ydmykt innrømme at det er sant.

Da gir Partenope opp Arsace.

Emilio tilbyr seg å være Arsaces adjutant i duellen, og Rosmira velger Armindo som sin.

Rosmira blir avslørt

Arsace legger seg til å sove. Rosmira, forkledt som armensk kriger, vekker ham, mens Partenope ser på. Arsace kaller henne Rosmira. Partenope lurer på hvorfor han kaller denne krigeren for Rosmira. Begge kvinnene skjeller ham ut, og han på sin side skjeller ut kjærlighetens tyranni.

I duellen tar Arsace hevn på sin måte: han krever at de skal slåss med bar overkropp. Da må Rosmira fortelle hvem hun egentlig er, og erkjenne at Arsace har holdt hva han har lovt ved at han ikke hadde avslørt hvem han egentlig er.

Partenope gifter seg med Armindo, tilbyr Arsace til Rosmira – og Emilio får styre Cuma som hennes allierte. Verre var det ikke.

Lørdag 16. Mai
Kl. 19.30 – 22.00
Partenope,
Opera i tre akter av Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)
Libretto: Etter Silvio Stampiglia
EURO/2008-2009/O/021

Partenope: Christine Schäfer, sopran
Prins Emilio av Cuma: Kurt Streit, tenor
Prins Arsace av Korint: David Daniels, kontratenor
Rosmira: Patricia Bardon, alt
Ormonte: Florian Boesch, bass
Prins Armindo av Rhodos: Matthias Rexroth, kontratenor

Les Talens Lyriques
Dirigent: Christophe Rousset

Opptak fra Theater an der Wien 22. februar 2009