Hopp til innhold

Fra Ultima til MUltima

Musikkfestivalen blir multimedial og satser på det sceniske. Operahuset og Dansens Hus er årets nyheter, og snart invaderes Nationaltheatret og Nasjonalmuseet. Festivalen begynner med billedkunst.

Borgøya av Hertervig

Lars Hertervigs bilde fra Borgøya (Nasjonalmuseet).

Foto: Jaques Lathion

Kommentar til Ultimafestivalen 1.-19.oktober 2008

Siden starten med Verdensmusikkmusikkfestivalen i 1990 har det skjedd store endringer. Selv om Antonio Bibalos opera” Macbeth” var et høydepunkt den gangen, var den tradisjonelle konsertformen tyngdepunktet. Nå tar det av med dans og musikkdramatikk i mange slags utgaver.

I år kan man telle 15 slike produksjoner i programmet og med Black Box teater og Dansens Hus som noen av arenaene. 1. oktober starter festivalen med opera om maleren Lars Hertervig og hans ”Melancholia” etter Jon Fosses tekst. Operaen introduseres oppsiktsvekkende nok i Ultimas eget programhefte som at komponisten, østerrikske Georg Fr. Haas, ”ikke holder”!

Cecilie Ore

Cecilie Ore har komponert opera fra dødscellen.

Foto: MIC Norsk musikkinformasjon

Like før festivalslutt 19.oktober presenteres enda mer i Bjørvika, Cecilie Ores opera fra fengslets dødscelle. Og det blir en to dagers konferanse ”Opera og dans på fremmarsj i Norge?”.

Det mangler ikke på en lang rekke tradisjonelle konserter med hummer og kanari, fra Balkanjazzgruppen Farmers Market til tre svære Stockhausenkonserter.

Trekkspillmusikk som teater

Men typisk nok er noe så tradisjonelt som en symfoniorkesterkonsert i år ikke fri for teatrale innslag. Oslofilharmonikerne er med i år etter fjorårets skandaløse uteblivelse.

De uroppfører en konsert av Henrik Hellstenius, og han lar Per Arne Glorvigen utfolde seg med mer enn sitt trekkspillbeslektede bandoneon. Solisten skal visstnok både stønne og rope, le, synge og ta seg en tur rundtomkring, - i beste tradisjon fra det instrumentale teateret til Mauricio Kagel , som nylig gikk bort.

Christian Eggen

Christian Eggen skal dirigere en ustyrlig bandoneon-solist.

Foto: Kathleen McIntyre

Medlemskap

Ultima settes sammen av medlemmer blant landets ledende institusjoner og ensembler. Underveis har noen forsvunnet, som Rikskonsertene, og nye er kommet til.

Medlemskap burde forplikte til å produsere noe, men ett medlem som ofte glimrer med sitt fravær, er Oslo domkor.

Kirkemusikken mangler

I år er domkorets eneste bidrag en annonse i programmet for en Monteverdikonsert, som sikkert blir høreverdig. Men i en tid da kirken selv har signalisert ønske om mer samtidskunst i norske menigheter, er det synd at ikke landets beste kirkekor bidrar.

Det mest kirkelige i år er at Mari Boine skal synge om Jesus og Maria og at jazztrompetisten Palle Mikkelborg og koreografen Søvi Edvardsen kaller sin ballett en ”visuell messe”.

Palle Mikkelborg

Palle Mikkelborg, - som kirkemusikalsk alibi.

Foto: Dansens hus

9 millioner støtte

Under Geir Johnsons ledelse har Ultima fått økende goodwill hos bevilgende myndigheter. I fjor var 9 av 10 millioner i omsetning offentlig støtte. I tillegg kommer litt billettinntekter som de lokale arrangører som Operaen og andre spillesteder beholder selv.

I Oslo overgås Ultimafestivalen bare av rockefestivalen Øya i omfang. I fjor hadde Ultima 20.000 publikummere hvorav tredjeparten kom på utstillinger og gratiskonserter.

Størst i Oslo

Festspillene i Bergen er omtrent dobbelt så store både i publikumstall og i offentlig støtte (37.000 publikummere og over tjue millioner i offentlige tilskudd). I hovedstaden er Ultima mer omfangsrik enn både Oslo kammermusikkfestival, Oslo kirkemusikkfestival og Oslo Jazzfestival.

Og festivalen tar mål av seg til å vokse enda mer og få enda mer støtte. Neste år flyttes Ultima en måned frem til første del av september bl.a. med tanke på utendørsarrangementer.

Fra samtidsmusikk til samtidskunst

I siste årsmelding loves samarbeid med Nationaltheatrets Samtidsfestival. Målet er en internasjonal festival for ikke bare samtidsmusikk, men ”en bred arena for samtidskunst” .

Nasjonalmuseet er tenkt som den tredje medspiller, og for Ultimaledelsen er antakelig forsvinningsnummeret til Aliss Helleland en strek i regningen. Men det forhindrer nok ikke Ultimas fortsatte dreining mot MUltima……….

Melancholia

Fra operaen 'Melancholia'

Foto: Erik Berg/Den Norske Opera

Sendinger i NRK P2

Onsdag 1.oktober kl.21.03 Komponisten Henrik Hellstenius i Musikk i brennpunktet

Fredag 3.oktober kl.19.30 Åpningskonsert med Oslo filharmoniske orkester med bl.a. bandoneonkonsert av Henrik Hellstenius

Onsdag 8.oktober kl.21.03 Musikk i brennpunktet. Oslo Sinfonietta spiller bl.a. Beatles-sanger arrangert av Luciano Berio.

Onsdag 15.oktober kl.21.03 Musikk i brennpunktet. Det norske kammerorkester spiller verker av bl.a. Haas, Thommesen og Lutoslawski.

Onsdag 22.oktober kl.21.03 Musikk i brennpunktet. Operaen ”Dead Beat Escapement” av Cecilie Ore

Onsdag 29.oktober kl.21.03 Musikk i brennpunktet. Arditti-kvartetten spiller verker av bl.a. Haas, Carter og Ore.

Dessuten bringer Musikkredaksjonen i sine sendinger kl.15.30 anmeldelser og reportasjer.