SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Bare 2500 kjøretøyer ville hvert døgn bruke en slik forbindelse - mens vanlig trafikk på hovedveiene i Vestfold er på mellom 10.000 og 20.000.
Det viser en utredning fra Statens Vegvesen om trafikksituasjonen i Tønsberg-regionen.
Fordeling av trafikk mellom områder utenfor Tønsberg. Utarbeidet av Statens Vegvesen.
Utreder
Prosjektleder i Statens Vegvesen Region Sør, Steinar Aspen, sier at man likevel vil utrede en Vestfjordforbindelse.
Rett ut igjen
Trafikken i Tønsberg-regionen er siden 1986 økt med 30 prosent, og det som er økt mest, er gjennomgangstrafikken.
- 36 prosent av bilene som kjører inn i byen, kjører rett ut igjen. De fleste kommer fra Nøtterøy og Kilen, og skal ut ved Kjelle. Det viser hvor viktig det er at vi får Ringvei Nord på plass, sier Steinar Aspen.
For liten trafikk
- Når det gjelder behovet for en direkte forbindelse fra Nøtterøy til Stokke, viser brukerundersøkelsen at trafikkgrunnlaget er for lite. Av bilistene på Tjøme og Nøtterøy er det bare 4,1 prosent som skal sydover på E18, 7,6 prosent skal til Sandefjord, mens 11,3 prosent skal til Stokke. Vi må nok ha mye høyere tall enn 2500 kjøretøy i døgnet om det skal bygges et nytt veisystem over Vestfjorden. Men vi er bare i startfasen av vår utredning, og først til høsten vil vi få de endelige konklusjonene.
Vil ikke ha bom
Undersøkelsen fra Vegvesenet viser også at ni av ti bilister er imot bompengeinnkrevning.
Størst motstand er det i Andebu, Sande og Holmestrand. Bilistene i Lardal og Svelvik er minst negative til bompenger.