Hopp til innhold

Ragnhild (22) fløy rett bak dødsflyet: – Jeg har vært utrolig heldig

– Da faren min forklarte hvor nære jeg hadde vært nedskytingen over Ukraina, begynte jeg å gråte. Jeg ble helt satt ut, forteller Bryne-jenta Ragnhild Utne.

Ragnhild Utne satt i flyet som fløy rett bak Malaysia-flyet som ble skutt ned

Ragnhild Utne (22) fra Bryne satt i flyet som fløy rett bak Malaysia-flyet som ble skutt ned.

Foto: Kari Utne/Maxim Zmeyev (Reuters)

Fotostudenten Ragnhild Utne var passasjer på SQ351 fra København, flyet som passerte rett bak Malaysia-flyet som ble skutt ned over Øst-Ukraina med 298 passasjerer om bord.

– Jeg fikk med meg nyheten da jeg landet i Singapore, men visste ikke da hvor nære vi hadde vært. Men så snakket jeg med faren min etter at vi landet i Melbourne. Han hadde sett på radarbildene på nett hvor nære vi var, forteller Ragnhild Utne (22).

Siste: Kraftige eksplosjoner i Donetsk

Faren, som visste at datteren var i lufta på tidspunktet for katastrofen, hadde funnet frem til bildene ved et googlesøk.

– Da han fortalte det, begynte jeg å gråte. Jeg ble helt satt ut. Mye gikk gjennom hodet mitt akkurat da. Det var et sjokk, forteller hun.

– Kapteinen må ha sett flyet forsvinne

Flyene skal ha ligget 20–30 kilometer fra hverandre da flykatastrofen skjedde – en distanse som kan tilbakelegges på få minutter med en hastighet som et rutefly flyr med.

– Jeg har bare vært utrolig heldig, medgir Utne.

Alt om flykatastrofen i Ukraina

Hun husker at hun var våken da de fløy over Ukraina, men verken så eller hørte noe fra katastrofen som skjedde like foran dem.

– Det var ingen andre passasjerer som var urolig på noen måte, men jeg tenker at kapteinene på flyet må ha visst hva som skjedde. Ikke minst ville jo MH17 forsvinne fra radaren deres, resonnerer Utne.

Det malaysiske flyet fikk beskjed om å fly 33.000 fot over bakken gjennom ukrainsk luftrom, til tross for at de ba om å få fly i en høyde av 35.000 fot, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Ifølge Flightradar24 lå flyet fra Singapore Airlines på 35.000 fots høyde.

København-fly lå rett bak flyet fra Malaysia Airlines

RETT BAK: Bildet fra Flightradar24 viser hvor tett flyene lå da flyet fra Malaysia Airlines ble skutt ned. Det er ikke kommet frem om pilotene på Singapore-flyet (SQ351/SIA351) oppdaget noe.

Foto: © Flightradar24

Ikke redd for å fly

Ragnhild Utne på Sola flyplass før avreise til Australia i fjor

IKKE REDD FOR Å FLY: Ragnhild Utne fotografert på Sola flyplass før avreise til Australia i fjor. Hun sier hun ikke er blitt redd for å fly til tross for hendelsen på torsdag.

Foto: Kari Utne

Til tross for at opprørere øst i Ukraina nylig har skutt ned ukrainske militærfly, var ikke luftrommet stengt. Men myndighetene hadde fra 1. juli frarådet flyvninger under 26.000 fot, og hevet denne til 32.000 fot tre dager før nedskytingen.

Tall som NRK har skaffet fra Flightradar24 viser at 830 fly har fløyet over Donetsk den siste uken før flykatastrofen.

Mens andre flyselskaper, som for eksempel Qantas, har valgt å fly utenom dette konfliktområdet.

– Vi har fløyet denne ruten i mange år. Det er trygt, og det er grunnen til at vi tar denne ruten, uttalte den malaysiske transportministeren Liow Tiong Lai på en pressekonferanse der journalister gjentatte ganger spurte hvorfor flyselskapet valgte å fly over en konfliktsone.

Ragnhild Utne tenkte ikke på noe tidspunkt at det kunne være farlig å passere over Ukraina, men håper katastrofen fører til sikrere ruter.

– Jeg er ikke blitt redd for å fly. Jeg tror jo nå at flyselskapene kommer til å fly utenfor konfliktsoner. Men når man hører om ruter som har gått over Afghanistan og Irak, så begynner man å lure, sier 22-åringen, som er kommet tilbake til fjerde semester av fotostudiene i Melbourne.

SISTE NYTT

Siste nytt