Det er svenske Aftonbladet som forteller om saken med mark- og muggfunn i flymaten hos Norwegian.
I NRKs Nyhetssenter får du fortløpende nyhetsoppdateringer.
Det kommer ikke frem av artikkelen når dette skal ha forekommet eller hvilken flight det skal ha skjedd på. Ifølge en anonym kabinsjef, som de kaller for «Anna», skal det ha vært flere tilfeller av funn av mark i flymaten.
Norwegian: – Uakseptabelt
NRK har vært i kontakt med Norwegian i Norge, men blir henvist til Norwegian i Sverige, for uttalelser i saken.
Informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson sier til NRK at dette selvfølgelig er helt uakseptabelt, hvis det stemmer at passasjerene har fått dårlig mat.
– Vi har tatt kontakt med cateringfirmaet og vil finne ut hvordan dette kan ha skjedd.
Hun sier at Norwegian ble kjent med saken i går og kjenner ikke til at om det har blitt varslet om slike problemer tidligere.
– Hvis ikke leverandøren kan love oss at rutinene endres, må vi vurdere å bruke et annet firma, sier hun.
Senere fredag kveld slo Norwegian kraftig tilbake mot påstandene.
Les også:
Les også:
Les også:
Ifølge Aftonbladet forteller den anonyme kabinsjefen at matproblemene forekommer fordi Norwegian ønsker å spare penger.
Hun hevder også at flyselskapet har begynt å servere mat som skal ha en holdbarhet på 180 dager. Dette skal også være årsaken til at den samme maten blir brukt på flere flighter.
– Jeg skammer meg og er redd når jeg serverer maten. Vi som jobber i kabinen ville aldri spist maten. Dessuten har vi en annen mat, sier «Anna» ifølge Aftonbladet.
Informasjonssjefen sier hun ikke er vet om det stemmer at maten skal være holdbar i 180 dager, slik det påstås i artikkelen i den svenske avisen.
Norwegian kommer ikke til å gjøre noe forsøk på å finne ut hvem det er som har gått til Aftonbladet med denne historien.
Konflikt med de ansatte
I desember gjorde Aftonbladet det kjent at Norwegian ønsker å overføre alle kabinansatte i Sverige til et bemanningsselskap.
De som ikke går med på denne overføringen vil bli sagt opp. Norwegian kommer til å leie inn de kabinansatte for Proffice. Beslutningen skal ha blitt tatt av ledelsen i Norge, ifølge Aftonbladet.
Tiltaket har ikke vært populært blant de ansatte.
– Vi hadde ikke noe valg. Det finnes ingen lov som ville stått i veien for at selskapet legger ned en del av sin virksomhet eller bestemmer seg for å omstrukturere hvordan man flyr, sa Susanne Boronkay i Unionen Stockholm.
På spørsmål om matproblemene kan ha noen sammenheng med en pågående konflikt med de Norwegian-ansatte i Sverige, svarer Charlotte Holmbergh Jacobsson at hun ikke har noen grunn til å tro det.
– Det vet jeg virkelig ikke, men det skulle være kjedelig om det var slik, er hennes kommentar.
Les også:
Les også:
Les også: