Hopp til innhold

Nye regler for dekk på tunge kjøretøy

Strengere krav til dekka på tunge kjøretøy skal gi sikrere vinterveier. Nå skal alle kjøretøy over 3,5 tonn ha minst 5 mm mønsterdybde.

Vinterdekk på tungekjøretøy på ha minst 5mm mønsterdybde.

Nå skal alle kjøretøy over 3,5 tonn ha minst 5 mm mønsterdybde.

Foto: Stine Hansen Bakkebø / NRK

Thorstein Trogstad områdeleder i Statens Vegvesen

– Vi håper at det vil gi en positiv effekt når det gjelder ulykker, sier områdeleder i Statens vegvesen, Thorstein Trogstad.

Foto: Stine Hansen Bakkebø / NRK

Områdeleder i Statens vegvesen, Thorstein Trogstad, regner med at bransjen er godt forberedt på de nye reglene om vinterdekk.

– Jeg tror at de skal være godt kjent med de nye reglene. Vi har informert gjennom bransjeorganisasjonene, sier Trogstad.

Les også:

De nye reglene gjelder for kjøretøyer over 3,5 tonn. Påbudet om vinterdekk gjelder for perioden fra 15. november til 31. mars. Kravet gjelder ikke løfteaksel.

Håper på færre ulykker

Dersom sjåfører blir tatt i kontroll med for lav mønsterdybde, kan de vente seg et gebyr på 750 kroner per dekk. Ved spesielle vær- og føreforhold kan kjøretøy med manglende vinterdekk og mønsterdybde møte strengere sanksjoner.

– Dårlige dekk kan i verste fall også gi kjøreforbund, forteller Trogstad i Vegvesenet.

Hver vinter er det store utfordringer med tunge kjøretøy både når det gjelder sikkerhet og fremkommelighet. I Statens vegvesen håper de at strengere regler for vinterdekk vil gi resultater.

– Vi håper at det vil gi en positiv effekt når det gjelder ulykker. Trafikksikkerhet er det viktigste i vår jobb, sier Trogstad.

For dårlige vinterdekk kan gi et gebyr på 750 kroner per dekk.

Dersom sjåfører blir tatt i kontroll med for lav mønsterdybde, kan de vente seg et gebyr på 750 kroner per dekk.

Foto: Stine Hansen Bakkebø / NRK

Ikke glem kjettingene

Det blir en større investering for flere i bransjen denne vinteren når de nye reglene om mønsterdybde trer i kraft.

Flere må kjøpe inn nye dekk, siden det ikke har vært krav om vinterdekk tidligere.

– Det er tross alt større kostnader ved ulykker og utforkjøringer, sier Trogstad. Han forteller at de fleste i bransjen har vært positive til de nye reglene.

Olav Vefald

– Vi sier ja takk til alle krav som bedrer trafikksikkerheten, sier Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund Olav Vefald.

Foto: Kristin Rivrud / NRK

Reglene om piggdekk, kjettinger og dekk tilpasset kjøreforholdene vil forbli som tidligere.

– Alle skal sørge for å være riktig skodd for vinterveiene. Det er et stort ansvar å kjøre tyngre kjøretøy på vinterføre, sier områdelederen. Statens vegvesen vil gjennomføre flere kontroller i vinter.

Ønsker strengere krav velkommen

Regionsjef Olav Vefald i Norges Lastebileier-Forbund i Telemark, Vestfold og Buskerud er positiv til de nye reglene.

– Vi sier ja takk til alle krav som bedrer trafikksikkerheten, sier Vefald. Lastebileierforbundet håper det følger flere kontroller med de nye reglene.

– Det er viktig at alle nye regler blir håndhevet, sier Vefald.

Lastebileierne etterlyser mer oppmerksomhet rundt ulike typer gummidekk.

– Det er veldig stor forskjell på gummiblandinger som er laga for kontinentale veier og de som er laga for nordiske forhold, forteller Vefald.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark