Turistbåtene Victoria og Henrik Ibsen sover vinterdvalen ved brygga i Skien, uberørt av debatten om framtida. Striden står om hvilke kanalbrygger båtene skal innom. Slik de ligger i dag er kanalbåtene i ferd med å gå ut på dato.
Et utsagn styreformannen i Skien-Dalen Skipsselskap, Johan Straand, ikke sier seg helt uenig i.
- Det er på tide å fornye seg. Båtene har gått de samme rutene med de samme rutetidene i 110 år, sier han.
Trafikken på Telemarkskanalen kan stå foran store omlegginger.
Tilbakemeldingene fra turoperatører er sørgelig lesning for dem som ønsker å bevare tradisjonene. Mange turister synes båtreisa fra Skien til Dalen blir for lang og kjedelig. Noen ønsker bare sluse-action mellom Ulefoss og Lunde.
Framtida kan derfor bli at båten med den sterkeste motoren, Henrik Ibsen, går raske sluseturer mens Victoria bygges om for luksus-cruise med færre passasjerer som har både god tid og mye penger.
Bekymringsfulle tall
Daglig leder i Telemarkreiser, Marie Bergsli, er bekymret over at tallet på passasjerer har gått ned hvert år siden kanaljubileet i 1992.
Problemet for de som planlegger for framtida er at alle kanalkommunene slåss for å beholde turistbåtene ved sine brygger. Tradsjoner kolliderer med markedstilpassing, sier Straand.
Det er heller ikke avklart om båtene på kanalen skal anløpe Kviteseid brygge til sommeren. Styret i kanalselskapet mener at denne avstikkeren tar for lang tid, noe som har ført til høylydte protester fra folk i Kviteseid.