Norgeshistoriens første hundreårsparade for motoriserte kjøretøy går av stabelen i Porsgrunn på den nasjonale motordagen.
6. juni skal det trille 100 forskjellige kjøretøy fra hvert sitt år gjennom Porsgrunn. Det er ikke bare biler, men også traktorer, motorsykler og andre rare kjøretøy.
– Det er en historisk oppsummering av den trafikale situasjonen fra 1914 frem til 2014. Det er en historieleksjon. Den forteller oss mye om samfunnsutviklingen. Hva som har interessert folk. Og hvordan teknikk og teknologi har utviklet seg i løpet av de siste hundre årene, sier Lasse Gumpen, initiativtaker til bilparaden
– Vi føler at det er et bidrag til den historiske forståelsen av landet vårt, sier Gumpen.
Kan ikke velte
Veteranbilenusiast Jørn Steen skal kjøre en 1965 Citroën Ami 6. Og det er en ganske sjelden bil i Norge. Bilen veier bare 700 kilo, og har en 18 hesters motor.
– Jeg vet ikke om noen andre slike biler i Norge nå. Det er gøy å kjøre den. Det minner litt om å kjøre båt. Den har en fjæring fra en annen verden. Det går vist ikke an å velte med den. Det er en veldig selsom opplevelse, sier Steen.
Steen synes det er hyggelig å få bli med i en slik parade, siden han er svært motorinteressert. I garasjen står den gamle bilen og tre motorsykler til reparasjon og ombygging.
Den gamle Citroënen er strømløs, så Steen håper han får startet den til paraden
– Det er ikke så veldig mange andre enn meg som digger denne bilen. Så jeg gleder meg til å vise den frem, sier han.
– Bilen er så patinert. Det ser ut som om den har stått ute i 40 år. Det synes jeg er litt gøy. For det er veldig mange strøkne biler i slike parader. Og det er gøy å vise frem en som ser ut som den har vært i bruk og, sier Steen og ler.
Gøy å vise frem bilen
Det har ikke vært vanskelig å finne bileiere og biler, fordi de fleste synes det er gøy å vise frem bilen sin i en slik parade. De fleste bilene kommer fra Telemark og Grenland.
– Men på noen årstall har vi måttet gå utenfor fylket for å finne de riktige modellene som viser oss best hva som skjedde det året. Så det kommer biler fra hele Østlandet og Sørlandet, sier Gumpen.
Ikoner
Utvelgelsen av biler har vært vanskelig. Det å finne den modellen som representerer et spesielt år, har vært et tidkrevende arbeid.
– Vi har forsøkt å finne frem til biler som var revolusjonerende det året de kom. Biler som betydde noe det året de kom. Og biler som har blitt ikoner, som bobla og minien, sier Gumpen.
Overraskende nok har det vært de eldste og de nyeste bilene som har vært aller vanskeligst å finne.
– De eldste for det finnes rett og slett ikke så mange igjen. De nyeste fordi det er vanskelig å finne nye kjøretøyer som er interessante nok. Vi vil helst ikke at dette skal se ut som en bilkø, sier Gumpen.