Hopp til innhold

John Tore løste brødskiveutfordringen

Dersom du ikke liker å forsyne deg av oppskåret brød som mange har tatt i, for eksempel på et hotell eller en kantine, har John Tore Frydenlund fra Tjøme funnet en løsning.

Created by InfoDispatcher

Se hvordan brødskiveautomaten som John Tore Frydenlund har utviklet, virker.

Frydenlund er selv utdannet kokk og har mange års erfaring i bransjen.

Da han for noen år siden ble syk, og var til utredning på Rikshospitalet, kom ideen.

– Jeg hadde vært til utredning, og da så jeg hvordan de forskjellige forsynte seg med brød i kantina. Alle vil jo ha så ferskt brød som mulig. Jeg så jo at folk kjente på brødskivene før de forsynte seg. Det neste var jo hygienen. Pålegg og slikt var ikke noe problem, der var det porsjonspakker, men brødet var oppskåret ferdig, sier Frydenlund.


Dermed kom ideen om å utvikle et produkt som kunne løse disse utfordringene. Etter flere års utvikling, feiling og prøving, har han gjennom sitt firma Buf-Tec AS utviklet serveringsenheten for brødskiver.

Former fra Kina, støpt i Sverige

Utviklingen har tatt flere år. Støpeformene er laget i Kina, mens selve produktet er støpt og montert i Sverige. Fortsatt gjenstår noe utvikling.

Prinsippet er enkelt. Et ferdig oppskåret brød, fortrinnsvis med skorpe rundt, legges i et tårn i enheten. Tårnet har to kammer med plass til to oppskårne brød (brødskivestabler).

– Da er det enkelt å forsyne seg ved å trekke ut en skuff i bunn, forklarer Frydenlund.

Produktet prøves ut flere steder

Produktet er nå til utprøving flere steder. På Oslo universitetssykehus er det flere enheter i bruk. Alt er utviklet etter forsøk der.

En annen som prøver ut dette nå er den kjente kokken, nå Food- & Beverage Manager hos DNB, Stephan Härdi. Han har utviklet kantiner i selskapet til en høy standard, skriver blant annet magasinet Horeca.

– Vi har 12–13 slike automater i mange kantiner. De fungerer veldig bra, men vi har noen utfordringer. Vi bruker veldig ferskt brød, og det kan fort føre til at brødskivene kleber seg sammen. Men vi tester og samarbeider med produsenten, forklarer Härdi.

Stephan Härdi

Den kjente kokken Stephan Härdi sier han synes ideen er god, men at de har noen utfordringer som han regner med blir løst.

Foto: Morten Holt (Horeca/Horecanytt.no)

– Ideen er veldig bra

– Selve ideen er veldig bra. Brødet er ferskt og friskt, det er renslig og ryddig. Men det krever god oppfølging og ikke minst at brødet legges riktig i enheten. Når vi synes produktet er ferdig utviklet, skal vi ta stilling til om dette skal kjøpes inn til alle kantiner i konsernet, sier han.

Stephan Härdi er tidligere kjøkkensjef på bl. a Hotell Oslo Plaza og har rikelig erfaring fra hotelldrift.

– Dette er nok et produkt som store hoteller bør prøve, sier han.

John Tore Frydenlund sier de har funnet løsningen på ferskt brød som kan klebe seg fast, og forklarer at det skal komme en løsning på det når serieproduksjonen er i gang.

Også til hjemmebruk

Rundstykkeautomat

Frydenlund har også utviklet en rundstykkeautomat.

Foto: Buf-Tec AS

– Dette er også en enhet som egner seg godt i private hjem. Brødet holder seg godt, det er ikke søl med smuler og slikt, og mor og far slipper å frykte at barna skal kutte seg når de skal skjære seg en skive brød etter skolen.

Frydenlund har også utviklet en automat for rundstykker som gjør at rundstykkene holder seg godt.

Til jul kommer en enhet der man kan skjære sine egne brødskiver uten å ta i brødet.

– Den skal erstatte den berømte kluten som mange sikkert har brukt når de skal skjære seg en brødskive til frokost på blant annet hoteller, sier Frydenlund.