– Anbudsfristen for rivning av bommene går ut 22. august. Da først vet vi både når rivningen kan komme i gang og hva det vil koste, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Vestfold, Tore Kaurin.
Riving av bomstasjoner finansieres med bompenger
– Vi er spente på om hvordan vi kommer ut i forhold til vårt anslag med en kostnad på 45 millioner kroner, sier han.
Stortinget har sagt at all rivning av bomstasjoner skal finansieres gjennom bompengene. Derfor blir bommen stående et par måneder etter at veien er betalt. Men, det er ikke bare bommen på E18 som skal rives.
Det er bomstasjoner ved av- og påkjøringen i Hanekleiva og på Ødegården langs den gamle E18 på grensen mellom Sande og Holmestrand. Installasjonene inneholder mange krevende og avanserte elektroinstallasjoner som skal fjernes i tillegg til alt som er synlig over bakken, forklarer Kaurin. Det betyr at arbeidet både er tidkrevende og kostbart.
– Vi synes nok at vårt anslag på kostnadene var høye, men det var ut fra det vi hadde å forholde oss til da vi satte opp regnestykket, sier Kaurin.
Bommene i Sande ble satt i drift den 2. januar 2002, og bilistene har altså betalt bompenger i over 11 år.
Bygger kontrollplass på stedet
Det skal anlegges en kontrollplass langs E 18 der bommen har stått i Sande. Opparbeidelsen av plassen skal ikke betales med bompenger.
– Den betales av Staten, sier Kaurin.
Kontrollplassen blir den eneste kontrollplassen der man kan kontrollere tunge kjøretøyer på E18 i nordgående retning fra grensen mellom Telemark og Aust-Agder. Det blir ingen bygg, bare en åpen stor plass, forklarer Kaurin.
Etter at Solum kontrollstasjon på Gamle E18 mellom Larvik og Langangen ble borte som følge av den ny E18 på stedet, blir det nå anlagt en stor kontrollstasjon der det tidligere var bomstasjon på Lannerheia i Telemark. Den skal ta seg av trafikken sørover, forklarer Kaurin.