Hopp til innhold

Utenlandske turister svikter Norge

Turistnæringen har merket en nedgang i antall besøkende fra andre land i sommer, og knytter det til finanskrisen i Europa og en sterk norsk krone.

Frognerparken

I Europa er det færre og færre som har råd til å legge ferien til Norge. Her fra Frognerparken i Oslo.

Foto: Løchen, Per / NTB Scanpix

Per Arne Tuftin

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Innovasjon Norge viser til tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB), som viser at det har vært en nullvekst i antall «kommersielle gjestedøgn» i sommersesongen, som varer fra mai til juli.

Antall utenlandske gjestedøgn går ned med én prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin sier de ser en klar sammenheng mellom nedgangen og en svekket valuta.

– Vi ser at den økonomiske krisen i Europa og USA gjør at folk reiser mindre, og konkurransen blir tøffere, sier Tuftin til NRK.

Bare i juli var det 99.400 færre overnattinger enn i fjor, og fire prosent færre utenlandske turister.

– Går et tøft år i møte

Det er spesielt de søreuropeiske landene som glimrer med sitt fravær, men det er også registrert en nedgang i turister fra flere andre europeiske land.

Antall gjestedøgn fra Tyskland, som trekkes frem som Norges viktigste sommermarked, gikk ned med hele fem prosent.

Innovasjon Norge påpeker også at pågangen fra russerne, som har økt de siste årene, har stagnert.

– Reiselivsnæringen går et tøft år i møte, og det blir da enda viktigere å stå samlet bak en felles markedsinnsats i våre prioriterte markeder. Det er viktig å bli enda bedre på å vise hva Norge har å tilby, og vise at det er lett å bestille reiser i Norge, sier Tuftin.

Ifølge Tuftin jobbes det nå med «effektive markedstiltak» for å skape økt reiselyst til Norge.

– Vi skal spisse budskapet litt mer. Vi har gjort omfattende markedsundersøkelser i flere land, og vil gjøre en justering i forhold til hvordan Norge fremstår, og fokusere på fortrinnene Norge har, sier Tuftin.

Stor økning i asiatiske turister

Geiranger

Vestlandet er fortsatt populært. Her fra Geiranger.

Fra Asia kommer det imidlertid stadig flere turister. Antall besøkende fra Sør-Korea, Japan og Kina har økt med henholdsvis 19, 18 og 11 prosent i løpet av sommeren.

Veksten kommer trolig til å fortsette, sier Tuftin.

– Det skyldes blant annet at de blir stadig mer glade i å reise. Samtidig øker middelklassen i Asia, slik at de har råd til å reise. Vi merker god interesse fra land i Asia, og kanskje spesielt fra Sør-Korea, sier han.

Les også: – Kinesiske turister blir frarådet å reise til Norge

Samtidig øker antallet svenske turister med ti prosent, og britiske turister med sju prosent.

– Det har noe med prisnivået å gjøre. Men vi ser at dette stemmer veldig godt overens med styrkingen av den norske kronen. Euroen og dollaren er svekket, og det gir utslag.

Les også: Turistnæringen i Norge frykter EU-gjeldskrise

Fikk hakeslepp av prisnivået

For mange er prisnivået i Norge mildt sagt avskrekkende. Amerikanske New York Times publiserte nylig en reiseblogg fra Norge, der prisene på øl, mat, kaffe og overnatting beskrives som ekstreme og nådeløse.

«Jeg fikk hakeslepp da jeg innså at tallet som tilsvarte fem dollar var prisen for én ølboks. Helt riktig, en sekspakning med middelmådig øl, ikke avkjølt, på et supermarked, kostet nesten 30 dollar,» skriver reisereporteren.

Norge beskrives videre som et ekstremtilfelle i Skandinavia, og det eneste stedet man vil lide av «konstant budsjettangst».

«Hvis du er ung og har en lang liste med steder du aldri har besøkt: Dropp Norge, og kom tilbake når du har tjent din første million, slik at du kan nyte det,» er rådet til leserne.

– Vi må være sikre på at opplevelsen står i henhold til forventningene. Det er nok av potensielle turister som har råd, men det vi lover må også overholdes. Det er dyrt i Norge, men det er ikke alt som er spesielt mye dyrere enn i andre land, sier Tuftin.

– Nordmenn er viktigst

Når det gjelder nordmenn på reise i eget land, er det registrert en økning på én prosent.

– Selv om den norske sommeren ikke slo til i år heller, er jeg glad for å se en økning i antall norske gjestedøgn i sommer. Det norske markedet er det viktigste for norsk reiselivsnæring, og blir avgjørende når veksten fra utlandet er usikker, sier Tuftin.

Ifølge Tuftin er det Vestlandet, Nord-Norge, Trøndelag og Oslo som er mest populært.

– Man sliter ganske mye i indre østlandsområder, slik som Hedmark, Oppland, Buskerud og deler av Telemark. Sørlandet har også hatt en nedgang i sommer, noe som også kan skyldes det dårlige været, sier Tuftin.

To av tre turister i Norge er nordmenn, og Tuftin påpeker at vi er vant med prisnivået.

– Nordmenn har jo også muligheter til å reise hele året, ikke bare i høysesongen. Norske turister kommer også til å være viktige i fremtiden, men her må vi også konkurrere med andre land, sier han.

Et av tiltakene blir å fokusere mer på variasjon og opplevelser i Norge, forteller Tuftin.

Les også: Markedsføres på kanten av stupet