Hopp til innhold

Vurderer asfalt-søksmål på vegne av skattebetalerne

Vegvesenet kan ha blitt lurt for store penger da asfaltselskapene Veidekke og NCC drev et ulovlig prissamarbeid. Vegdirektøren utelukker ikke erstatningssøksmål for å få tilbake penger de kan ha tapt.

Terje Moe Gustavsen

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen liker ikke at selskaper kan ha tjent penger på ulovligheter på fellesskapets bekostning.

Foto: NRK

Selv om Veidekke kanskje ikke må betale bøter etter det ulovlige prissamarbeidet kan asfaltsaken fortsatt få store konsekvenser hvis selskapet blir utestengt fra nye jobber hos det offentlige.

Veidekke og NCC risikerer også store erstatningssøksmål.

– Hvis vi kommer frem til at vi har tapt penger på dette er det en form for berikelse på samfunnets bekostning som ikke er akseptabelt, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen til NRK.

Han leder Vegdirektoratet som styrer alle delene av Statens vegvesen. Det er de som har kjøpt mesteparten av asfalten som de to selskapene har drevet et ulovlig prissamarbeid rundt.

Vurderer søksmål

Derfor vil veisjefen vurdere om de vil gå til søksmål mot asfaltselskapene.

– Vi vil vurdere om det er grunnlag for erstatninger her. Foreløpig har vi ikke regnet på hvor mye vi kan ha tapt på dette. Vi må se på om det kan dokumenteres tap, og så vil vi vurdere et erstatningssøksmål, sier Gustavsen.

Vegvesenet er heller ikke den eneste offentlige virksomheten som kan ha tapt.

Les alt om: Ulovlig prissamarbeid i asfaltbransjen

Også kommuner skal ha blitt lurt, og vegdirektøren sier at de vil vurdere å samarbeide om et felles søksmål med eventuelle kommuner som også er blitt lurt.

Den ulovlige kartellvirksomheten kan ha ført til at veiene du og jeg kjører på er blitt både dårligere og dyrere.

Saken fortsetter under bildet

Asfaltering ved Larvik

Hvert år asfalterer vi i Norge for flere milliarder kroner.

Foto: Sangnes Ane / Veidekke ASA

Vegdirektøren er både overrasket og noe oppgitt over at det igjen kommer opp ulovligheter i denne bransjen. Han mener reglene for en sunn og god konkurransen bør ligge i blodet til alle i bransjen, og at fellesskapet taper hvis noen tar seg til rette.

– Hvis det ikke er konkurranse og aktører deler markedet mellom seg risikerer vi dårligere og dyrere asfalt, sier Gustavsen til NRK.

NCC må betale, Veidekke slipper

Konkurransetilsynet varslet i dag at de mener Veidekke og NCC har brutt konkurranseloven ved å dele priser og strategisk informasjon for å kontrollere asfaltmarkedet i Midt-Norge.

Tilsynet vurdert lovbruddene så alvorlige at de to selskapene får bøter på til sammen 435 millioner kroner.

270 millioner kroner ble gebyret til Veidekke målt til, og 165 millioner kroner til NCC. Veidekke slipper likevel i utgangspunktet å betale sitt gebyr fordi de selv gikk til myndighetene og varslet om mulige ulovligheter i januar 2010.

Konsernsjef Terje Venold i Veidekke vil ikke kommentere at selskapet slipper å betale millionboten.

– Konkurransetilsynets varsel understreker alvoret i denne saken. Det er svært skuffende at to enkeltpersoner i vår organisasjon, og en i særdelseshet, har drevet med ulovlig prissamarbeid, sier konsernsjefen til NRK.

Ifølge Venold er det helt umulig å anslå hvor mye Veidekke kan ha tjent på prissamarbeidet.

Selskapet har vært i kontakt med de kommunene som er berørt i saken, og Statens vegvesen, og beklaget det ulovlige prissamarbeidet. Nå vurderer Veidekke om noen kan ha lidt tap som følge av ulovlighetene.

– Hvis det viser seg kunder har lidt tap, vil vi gjøre opp for oss, lover konsernsjefen.

Saken fortsetter under bildet

Terje Venold, konsernsjef i Veidekke

FRYKTER IKKE REAKSJON: Konsernsjef Terje Venold i Veidekke tror ikke at det er noen fare for at selskapet blir utestengt fra fremtidige konkurranser.

Foto: Margareta E. Haug / NRK

Utelukker ikke utestengelser

Det er ikke første gang asfaltbransjen og aktører som Veidekke og NCC er under lupen for ulovlig prissamarbeid. I 2001 startet en lignende etterforskning og begge selskapene fikk da forelegg for ulovligheter hos Økokrim. Veidekke vedtok sitt forelegg og NCC anket den gangen sitt forelegg.

Med bakgrunn i dette vil derfor Vegdirektoratet etter at det er kommet en endelig konklusjon fra Konkurransetilsynet granske hele asfaltbransjen, ikke bare Veidekke og NCC.

– Når vi ser bakover på asfaltbransjen er det dessverre slik at dette ikke er første gangen ulovlig prissamarbeid er avdekket. Vi vil derfor se om det er en bransje som er spesielt utsatt og om det er forhold som gjør den mer utsatt. Kommer vi i forbindelse med dette arbeidet over nye ulovlige forhold vil de selvsagt bli rapportert til Konkurransetilsynet, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen til NRK.

– Kan dette få konsekvenser for nye anbudskonkurranser?

– Det er også naturligvis noe vi må se på. Det er elementer vi må vurdere når vi skal innhente nye anbud, og gebyrene sier jo noe om alvoret i saken, svarer vegdirektøren.

– Er det aktuelt å utestenge selskaper?

– Ja, det er en vurdering som alltid skal foretas når man har slike saker. Jeg vil ikke konkludere nå, men vurderingen må åpenbart skje i forhold til gebyrene som er gitt her, sier Gustavsen.

Venold i Veidekke tror ikke at det er noen fare for at selskapet blir utestengt fra fremtidige konkurranser.

– Vi har ikke blitt det så langt, og vi tror heller ikke at vi kommer til å bli det, sier Veidekke-sjefen.

– De må være forberedt på rettssaker

Knut Arild Hareide

Knut Arild Hareide i KrF mener selskapene nok må regne med erstatningssøksmål.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Også lederen av Stortingets transportkomité som styrer over pengene som brukes på offentlige veier reagerer på det som har kommet fram i dag.

– Dette er et særdeles alvorlig brudd på våre lover om konkurranse, sier Knut Arild Hareide (KrF).

Hareide er skuffet over at bransjen ikke har klart å rydde opp til tross for at temaet har vært tatt opp flere ganger før. Han mener aktører må gjøre opp for seg og forbedre seg.

– For ti år siden visste vi at det var store utfordringer i denne bransjen. Likevel hadde vi trodd og håpet at den tida var forbi, men dagens kjennelse fra Konkurransetilsynet viser at det er det ikke, sier en skuffet Hareide.

– Kan disse selskapene få nye jobber fra det offentlige?

– Slik regelverket er må aktører gjøre opp for seg. Vi må nå se på regelverket og vurdere hvem som kan være med på framtidige anbud. Ut fra det bildet som tegnes fra Konkurransetilsynet er det naturlig at disse to selskapene får være med videre, men det er også naturlig at disse to aktørene må være forberedt på rettssaker, sier lederen av transportkomiteen.

AKTUELT NÅ