En storstilt satsing på norsk sjømat i høst skal vekke nordmenns og utlendingers interesse for hva havet har å by på. Norske kjøkkenbord skal erobres og dekkes om igjen.
Til tross for at vi har et hav fullt av snadder, er det mange av oss som velger kjøtt, vilt og fjærkre både til hverdag og fest. Og selv om mye går bra for norsk sjømat sliter for eksempel fiskeindustrien, som ikke tjener penger.
For å kapre flere middagsbord lanserer Eksportutvalget for fisk (EFF) nå flere kampanjer i Norge. I sommer handlet det om sjømat på grillen. Første kampanje har tatt for seg sushi, den neste promoterer enkle og moderne hverdagsmiddager med laks, torsk og reker. Før jul kommer tredje satsing; tema er sjømat til jul.
– Vi ønsker å vise konsumentene at det er enkelt å bruke fisk i hverdagen. Fisk passer inn i tidsklemma fordi den er rask å tilberede, dessuten er den sunn, sier Lisbeth Bjørvik Hansen, konstituert markedssjef i EFF, til NTB. EFF har i år satset mer enn 42 millioner kroner på markedsføring i Norge. Dette er over 50 prosent mer enn i fjor.
Praktbok
Onsdag lanseres boka Den beste sjømaten fra kalde klare farvann i Norge, på engelsk og norsk. Målgruppen er folk flest i Norge og, ikke minst, kokker og matinteresserte i utlandet. Det er planer om oversettelser til fransk, spansk, russisk og mandarin.
Boka er ment å være så brukervennlig at man rett og slett ikke kan trå feil på veien mot fiskemåltidet. Prosessen går fra filetering skritt for skritt til retten er ferdig, med vinanbefalinger og det hele. Det er til og med koder for skanning på smarttelefon, slik at man får handlelisten inn på mobilen.
– Dette er mye mer enn en kokebok. Boka skal inspirere alle til å lage ny mat. For kokker på flotte restauranter ute i verden håper vi den vil friste dem til å sette norske råvarer på menyen, sier salgssjef Gunnar Hølland fra Drivkraft Forlag.
Kamp mot biffsnadder
Boka er et samarbeidsprosjekt, der Gastronomisk Institutt i Stavanger har bidratt. EFF og en rekke andre interessenter ønsker å bruke boka i promoteringsarbeid.
– Etter kontakt med næringslivet føler vi at denne boka fyller et tomrom. Samtidig er kampanjen her hjemme veldig viktig fordi Norge er vårt fremste utstillingsvindu. Det er begredelig at gatekjøkkenmat dominerer tilbudet turistene får når de skal ha seg et kjapt, norsk måltid, sier Hølland. Noen tall fra EFF tyder på at vi på hjemmebane er i ferd med å legge litt om. Nordmenn brukte i fjor hele 120 prosent mer penger på sushi sammenlignet med 2005.
Regjeringen satser
Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen er ivrig pådriver for Norges renomme som best i verden. En egen stortingsmelding om norsk fiskerinæring: Norge - verdens fremste sjømatnasjon er på trappene.
Et kvalitetsstempel vil kunne forsvare de relativt høye prisene på norsk sjømat i en verden preget av økonomisk uro. Fortsatt er det deler av næringa som sliter, for eksempel fiskeindustrien som ikke har tjent penger de siste 10 - 15 årene.
– Uansett er utgangspunktet godt. Mye går veldig bra. Men vi vet ikke sikkert hvordan ny økonomisk uro i mange land vil slå ut for den norske sjømatnæringa. Det er ingen tvil om at lavere økonomisk vekst, lavere kjøpekraft og høy arbeidsledighet i våre viktige eksportland, kan føre til redusert eksport, sa Berg-Hansen på seminaret Ei merd av muligheter på Aqua Nor 16. august.
– Kronekursens utvikling vil påvirke ei sterkt eksportrettet næring. Det samme med rentenivået. Derfor er det ekstremt viktig når vi nå legger siste hånd på statsbudsjettet for 2012 at vi er meget forsiktige i pengebruken, sier Berg-Hansen.
(©NTB)