Hopp til innhold

Her forlater spøkelsesskipet Norge

Det er gått seks år siden spøkelsesskipet «Parsek» ble plyndret og forlatt ved kaien i Kirkenes. Torsdag i forrige uke ble den hentet av en russisk slepebåt, for å bli til skrapjern i moderlandet.

Parsek

Her blir spøkelsesskipet Parsek slept tilbake til Russland, hvor det skal bli til jernskrap.

Foto: Privat

13 august 2004 kom Parsek til Kirkenes, helt øst i Finnmark. Båten ble den gang tatt i arrest, og lå til kai der i ett år. En dag forsvant mannskapet og båten ble plyndret. Trolig er det eierne selv som har send mannskapet hjem, og forlatt skipet i norsk farvann.

Til enhver tid er det cirka flere titalls russiske trålere til kai i Kirkenes, og cirka 4-6 av disse er så kalte "spøkelsesskip", som er plyndret og forlatt av mannskap og eier – Overlatt til rettslig og sivil strid om hvem som har ansvar for skipet, mens fartøyet selv ruster seg i hjel.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
– En gledens dag

Parsek er nå den andre spøkelsesbåten i Kirkenes som man har lykkes å få sendt hjem igjen. Det begeistrer havnesjef i Kirkenes Eivind Gade-Lundlie.

– Dette er svært gledelig for oss. Båten har vært en formidabel risiko når det kommer til sikkerhet og miljø, sier han.

Forurenset vannet

I vinter ble situasjonen kritisk da Parsek tok inn 110 kubikkliter sjøvann i motorrommet, noe som førte til slagside. Tråleren måtte da pumpes og det forurensede vannet måtte sendes sørover for spesialbehandling.

– Det kostet oss flere hundre tusen kroner å rydde opp i. I tillegg har jevnlige tilsyn med fartøyet og kaileie kostet mye, forteller Gade-Lundlie.

Selskap slått konkurs

Parsek

Parsek skapte mye hodebry mens det lå til kais i Kirkenes.

Foto: Kirkenes havnevesen

Han forteller at veien har vært lang for å bli kvitt båten.

– Etter at mannskapet forsvant, så har det ligget ved en privat kai her i Kirkenes. Vi har forsøkt å få det fjernet, men den russiske eieren har ikke etterkommet påleggene. Ting tyder på at selskapet ble slått konkurs av voldsgiftdomstolen i Murmansk, forteller havnesjefen.

Bostyre har solgt fartøyet til et opphuggingsselskap i Murmansk. Disse slepte fartøyet til Murmansk sist torsdag.

– Etter det jeg hører skal de visst nok begynt å rive det fra hverandre allerede, sier Gade-Lundlie.

Flere spøkelsesskip i Norge

Men Parsak er ikke det eneste spøkelseskipet i Norge. Hammerfest, Vadsø, Tromsø og Ålesund har også lignende tilfeller med forlatte skip.

– Alle skipene har ulik historie, men det er samme problematikken. Det er utenlandske fartøy, med få forretningsmessige motiv for å bli ivaretatt. De er ikke verd mye, og det er ofte vanskelig å finne løsninger med eierne, forteller havnesjefen i Kirkenes.

Lei av å betale

Rusten tråler

Skipet «Nemanskij» lå lenge ved kaien i Vadsø. Båten ble tauet bort i 2009, for å bli hugget opp i Sør-Trøndelag.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Tidligere har finnmarkskommunene sett seg lei av å betale hundretusenvis av kroner for å holde liv i fartøy ingen vil ha.

Forslaget om en statlig garantiordning ble fremmet i et møte mellom Fiskeri- og Kystdepartementet og havnesjefene i Vadsø og Kirkenes i slutten av juni 2009.

Les også: Pirattråler kan bli spiker

Fjernet to av seks båter

Hittil i år har Kirkenes klart å bli kvitt to av de seks skipene som har ligget hos dem. Fortsatt gjenstår to i Kirkenes, og to som for tiden har blitt tauet til Vadsø. Havnesjefen ser positivt på at skipene blir fjernet.

– Det kan være positivt at prisen på skrapjern er steget, slik at de kan bli kjøpt opp. Vi er i hvert fall glade for å bli kvitt skipene nå, sier Gade-Lundlie.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark