Hopp til innhold

Rømningsvei endte i veggen

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Petroleumstilsynet fant feil på feil på norsk plattform som bygges i Abu Dhabi.

Det var i slutten av mai at Petroleumstilsynet sammen med Luftsfartstilsynet gjorde et tilsyn på Yme-plattformen som bygges for oljeselskapet Talisman i Abu Dhabi.

Det var de tekniske løsningene for helikopterdekket og beredskapen som skulle sjekkes. Petroleumstilsynet fant en rekke alvorlige feil med rømningsveiene, og skriver følgende i rapporten:

"Ptil kan ikke se at det foreligger forståelse for hvordan en rømningsvei skal merkes, og heller ikke kjennskap til norsk regelverk for rømningsveier.

Det er registrert evakueringsveier som er blindveier slik de er merket på innretningen, og det vil være vanskelig å finne frem med utgangspunkt i eksisterende merking."

- Alvorlige avvik

Flere steder stakk det rør, ventiler, oppsamlingskar, sparkelister og instrumenter inn i evakueringsveiene. En båretransport ville ha store problemer med å komme seg forbi mange steder, og noen steder var det umulig fordi rømningsveiene var innsnevret.

- Disse avvikene er alvorlige. I en evakueringssituasjon er det viktig at alle ombord på plattformen kan komme seg raskt og sikkert ut, sier Øyvind Midttun, pressekontakt i Petroleumstilsynet.

Sa i fra i 2009

Petroleumstilsynet sa allerede fra om manglene ved rømningsveiene i 2009, men da tilsynet kom tilbake i år, var det fortsatt ikke gjort noe.

Det mangler brannmannsutstyr på plattformen. Det skal etter planen være på fire steder. Når Petroleumstilsynet var der, var det bare på to steder.

Har ikke sjekket vindforholdene

På helikopterdekket var det brukt en maling som ingen kunne dokumentere ikke var brannfarlig. Turbulensforholdene var heller ikke sjekket, og en radar stakk ut tre meter fra kanten av dekket.

Yme-plattformen skulle etter planen vært ferdig i slutten av 2008. Nå er den kraftig forsinket og blir langt dyrere enn tre milliarder kroner. Det er oljeselskapet Talisman som skal bruke plattformen når de gjenåpner feltet Yme på Egersundbanken.

- Talisman har en vei å gå før de tilfredsstiller kravene til det norske regelverket på plattformen. Nå må de sørge for å rette opp avvikene, sier Midttun i Petroleumstilsynet.

- Lønnsomt prosjekt

Feltet ble tidligere drevet av Statoil, og ble stengt i 2001.

Til Stavanger Aftenblad innrømmet administrerende direktør John Vemmestad i mars at det hadde vært enklere og bygd plattformen ved et norsk verft.

Men det var ingen norske verft som bød på kontrakten. Til tross for forsinkelsene mente Vemmestad at det er lønnsomhet i prosjektet.