Hopp til innhold

- Tomme slagord og ufarlig kunst

Ny dokumentar om Stavanger2008 viser at kulturhovedstaden ikke tok slagordet 'Open port' på alvor.

Stavanger2008
Foto: Stavanger2008

Dokumentaren 'Åpen port' hadde premiere i Stavanger onsdag kveld.

Dokumentarfilmskaper Hans Erik Voktor har laget filmen på oppdrag fra Stavanger2008, men dokumentaren gir langt fra noe glansbilde av kulturbyåret.

- Ikke inkluderende

En fullsatt kinosal så premieren av 'Åpen port' i Stavanger i går.

Dokumentaren tar seeren med til Dale asylmottak utenfor Stavanger, der ingen ble invitert til å være med i kulturbyåret, hverken kunstnerisk eller på andre måter.

- Hvis du leser søknaden, så er det en selvfølge at den også skal innfatte de asylsøkerne, som bor åtte kilometer fra administrasjonsstedet til Stavanger2008.

Det sier Hans Erik Voktor. Filmskaperen kritiserer også kulturhovedstaden for ikke å ha hatt noen prosjekter sammen med Internasjonalt Hus i Stavanger.

- De var ekstremt dårlig på det de flagget som det ideologiske grunnlaget i søknaden. De tar vel vare på det å bruke den åpne porten til å utvikle turismen og få opp besøkstallet på flyplasser, men den andre siden forsvinner.

- Kunsten og kultuen blir i alt for stor grad et redskap, sier Voktor.

Blindsoner

Journalist og kommentator i Stavanger Aftenblad, Sven Egil Omdal, mener Stavanger2008 ikke har brukt kulturen godt nok til å integrere innvandrere og asylsøkere.

- For meg er det viktigste at dokumentaren synliggjør at samfunnet har en underklasse, som var ekskludert fra alle disse kulturarrangementene, sier han.

- Samfunnet vårt har sine blindsoner, og i den grad kulturen skal utfordre vårt eget selvbilde, burde kulturen være enda flinkere til å utfordre disse blindsonene, sier Omdal.

- Skal være kritisk

Førsteamanuensis Lise Nordenborg Myhre, forsker på urbanisering ved Universitetet i Stavanger. Hun sier dette om dokumentaren:

- Dette med 'Open port' blir et eksempel på imagebygging og bruk av en markedsretorikk, som er veldig karakteristisk for denne typen arrangementer.

- Den viser også hvordan kapital og kultur brukes for å fremme regionen i en interurban konkurranse.

- Kunst og kultur skal være kritisk, det skal investere, det skal flytte oss mentalt og intellektuelt. Det gjør Voktors film, og det burde også 2008 ha gjort i langt større grad, sier Nordenborg Myhre.

Tar selvkritikk

Kultursjef i Stavanger, Rolf Norås, er glad for det kritiske blikket fra Voktor.

- Når jeg ga Voktor dette oppdraget, var det for at jeg ville ha en uavhengig fri kunster til å kikke oss i kortene, sier Nordås.

Han innrømmer at Stavanger2008 ikke var åpne nok.