Hopp til innhold

VIP-plasser kan gi milliardinntekt

I løpet av 2008 vil samtlige av dagens norske eliteserieklubber i fotball tilby egne VIP-losjer for pengesterke gjester. Det kan gi klubbene enorme inntekter.

 

Norsk fotball får store inntekter
Foto: Hansen, Alf Ove / SCANPIX

Viking har alene sikret seg inntekter over en fireårsperiode som kan gi 90-100 millioner kroner på salg av VIP-losjer og VIP-plasser i fellesområder.

Tall NRK Rogaland har hentet inn fra seksten toppklubber i Norge viser at alle klubbene nå satser stort på egne og eksklusive fasiliteter for pengesterke kunder og bedrifter.

De eksklusive gjestene sikrer ikke bare driften ved å bli tilbudt de beste plassene. De har også sine egne innganger, toaletter, møterom og kan nyte tre retters middag med alkohol.

Tallene NRK Rogaland har innhentet viser også at toppklubbene i løpet av 2008 årlig kan ha mellom 150-200 millioner kroner i inntekter bare på disse VIP-losjene. Avtalene går gjerne over 3-4 år og vil sikre klubbene flere hundre millioner kroner i driftsinntekter.

I tillegg har klubbene store inntekter på utleie og salg i forbindelse med andre VIP-plasser i fellesareal og VIP-restauranter.

I løpet av få år kan det dreie seg om inntekter opp mot en milliard kroner for norske eliteserieklubber.

Var usikker

Det er i første rekke byggingen av nye Viking stadion som har vist at VIP-gjestene er blitt god butikk for norsk fotball. Vikings nye hjemmearena sto klar i 2004. Klubben bygget 28 VIP-losjer, men fikk kun solgt 17 av dem i 2004.

 

Hans-Øyvind Sagen

- Det var knyttet stor skepsis til dette, sier markedsdirektør i Viking, Hans-Øyvind Sagen.

Året etter var alle losjene utsolgt og flere bedrifter sto på venteliste. I 2006 utvidet Viking antall losjer til 39. Alt ble utsolgt. I dag står bedriftene i kø for å sikre seg eksklusive rettigheter på arenaen. Klubbens inntekter på sine 39 VIP-losjer i 2006 utgjorde alene 12 millioner kroner. Losjene tar i alt 420 gjester.

- Jeg er veldig overasket over at dette gikk så fort, sier Sagen.

 

 

Fordobles

Informasjonen  viser at antall VIP-losjer vil nær fordobles bare i løpet av de neste to årene.

Flere av eliteserieklubbene har hentet sine ideer fra Viking stadion. Både Start, Stabæk, Sandefjord., Fredrikstad, Strømsgodset og Hamkam planlegger VIP-losjer på sine nye fotballarenaer i tillegg til at flere andre klubber moderniserer og utvider antall slike rom på eksisterende arenaer.

Brann vil utvide fra 36 slike rom til 56. Start planlegger 16, Stabæk 26, Fredrikstad 10, Odd 20 og Hamkam 8. Alle skal stå klare i løpet av 2007/2008.

21 millioner

 

Nye Viking stadion ble åpnet i 2004
Foto: Hansen, Alf Ove / Alf Ove Hansen

 

Viking var i 2006 også den klubben som har flest slike rom. Både Rosenborg og Brann følger tett etter med 36 VIP-losjer, men Brann vil utvide antallet fra 36 til 56.

Noen av klubbene leier ut rommene isolert, mens andre selger VIP-losjene sammen med sponsorpakker.

- Inntektene isolert for VIP losjene er om lag 12 millioner for salg på kamparrangementer. I tillegg kommer utleie av VIP-losjene til møterom utenom kampdag samt VIP-pakker på konserter/eventer. Vi har også fire områder med felles VIP-servering for ca 750 gjester. Totalt har vi i dag har nær 21 millioner kroner i inntekter årlig for VIP-losjer og VIP- plasser i fellesområder, sier markedsdirektør i Viking, Hans Øyvind Sagen, til NRK Rogaland.

Til sammenlikning var Vikings totale budsjett for 2006 i  underkant av 90 millioner kroner. Salg av spillere utgjorde 15 millioner.

Sponsorpakke

Rosenborg har valgt å selge sine VIP-losjer som en del av en større sponsorpakke.

- Flertallet av disse losjene ligger som en del av større avtaler med mye annet innhold, derfor blir det vanskelig å isolere inntektene på losjene. Men totale sponsor og VIP-inntekter vil i 2006 være i underkant av 65 millioner kroner, sier markedsdirektør Erik Espeseth i Rosenborg.

Utvider

Markedssjef i Brann, Kristian Jæger, sier at de nye VIP-losjene allerede er utsolgt.

- Vi bygger 36 losjer i dag i våre to nye tribuner, men vurderer også å ha dette i vår siste utbygging i syd. Da vil vi totalt trolig ha 56. Inntektene pr losje er i snitt ca 400 000 pr år. De vi har i dag er signert for fire år. Det innebærer 14 millioner pr år og totalt 56 millioner over fire år, sier Jæger.

Åpner i april

Start bygger i første omgang 16 VIP-losjer som skal stå klar til stadionåpningen 15. april 2007. I tillegg får arenaen VIP-restaurant med plass til ca 500 personer.

- Start har valgt en strategi om å ikke selge losjene separat. Vi selger losjene med et omfattende sponsorprogram. Dette sponsorprogrammet koster fra 800.000.- pr år til 3.5 mill pr år, alt etter hvilket markedsprogram man tilknytter seg til, sier daglig leder Harald Andersen i Start Toppfotball.